4.in atentia amatorilor de senzatii: inca nu apare numele de Cibinium..nici-o localizare de fapt..deci la 1191 inca nu am gasit mentionat numele de Cibinium1191.20.Dec. Papa Coelestinus III. confirma Regelui Bela III. al Ungariei ridicarea Bisericii Germanilor din Transilvania la rangul unei Praepositurae Libere.
Katona h.c.IV. p. 388 - Fejér II.276. - Wagner Anal.scep. III.4. - -Pray Hier. 103. II.206. - Gesta S. Nicetae p.67, 68. - Timon imago c.10. p. 48. fragm. - Andreas II.assert. §.12. frag. - Schlözer p.28, 29.Regesta de mai sus apartine autorilor
Firnhaber/Teutsch, editorii acestui document...Si nu este chiar exacta si precisa...
Papa scrie de fapt un document mult mai mare, adresat de fapt
Archiepiscopiei de Strigonium, din care este extras acest pasaj referitor la
Praepositura Teutonicorum de Vltrasilua...numita mai tarziu
St. Ladislaus (regele maghiar sanctificat
1192..)...
In acest document cuprinzator, in prima parte (nu este redata aici!) se autentifica rolul de
Archiepiscopie Primatiala, Metropolitana a celei de
Strigonium (Esztergom, Gran)...cu
dreptul de incoronare a regelui Ungariei...si toate celelate drepturi absolute (era mereu in concurenta cu
Archiepiscopia de Calocsa, in subordinea careia intra si
Episcopia de Vltrasiluana/Alba-Julia/..acum se pune inca odata clar ordinea ierarhica)...
Partea a doua...care este tot in legatura cu organizarea religioasa...este o punere la punct clara.. comunica aprobarea retroactiva a infiintarii
Praepositurae Teutonicorum Vltrasiluanorum (apostolica
postmodum auctoritas confirmavit) si...atrage de fapt atentia ca
Praepositura este
exemta...nu depinde de nici-o Episcopie sau Archiepiscopie din Ungaria...
deci pentru Strigonium...cozonacul intreg...dar se taie o felie...
Era si normal sa se trimita acest document in aceasta forma tocmai Archiepiscopiei de Strigonium, care stapaneste si administreaza Biserica Ungara... si trebuie sa poarte grija sa nu fie calcata hotararea Vaticanului in ceea ce priveste Praepositura.....
.............. ...........
III:
.......................1191, 20 Dec.
Coelestinus, episcopus, servus servorum dei, venerabili fratri
Strigoniensi archiepiscopo, salutem et apostolicam benedictionem.-----
--------Cum autem ecclesia
Teutonicorum Vltrasiluanorum in praeposituram liberam sit instituta, et eisdem. quibus et alie praepositure exemte, libertatis insignibus redimita, et eandem authentico scripto clarissimus in Christo filius noster B. illustris rex Hungarie, studuerit communire, quam etiam dilectus filius noster, Gregorius, S. Marie in porticu diaconus cardinalis, tunc apostolice sedis legatus, privilegii sui munimine roboravit; et apostolica postmodum auctoritas confirmavit; eandem institutionem ratam habentes precepimus nostri registri serie contineri, perenni memoria duraturam. Nulli ergo omnino hominum liceat hanc paginam nostre confirmationis et constitutionis infringere, vel ei ausu temerario contraire. Si quis autem hoc attentare presumpserit, indignationem omnipotentes dei, et beatorum Petri et Pauli apostolorum eius, noverit se incursurum. dat XIII.kal.Januar. Pontificatus nostri anno primo.
(
din):
G.D. Teutsch/Fr. Firnhaber: Urkundenbuch zur Geschichte Siebenbürgens. Erster Theil.(bis 1301.n.n.) (in:) FONTES RERUM AUSTRIACARUM.Zweite Abtheilung.Diplomata et Acta. XV.Band., Hermannstadt-Wien, Aus der Kaiserlich-Königlichen Hof- und Staatsdruckerei, 1857, repro: @Akademische Druck- u. Verlagsanstalt, Graz 1971, Printed in Austria, p.XV.:
Regesta, pp.3-4:
Text.
Varianta a 2.-a, cea oarecum completa:............................
.1.Roma in Lateran 1191 Decembrie 20.Papa Coelestin III. confirma Archiepiscopului de Strigonium (Gran, Esztergom) Dreptul-la-Incoronare si dreptul Jurisdictional Ecleziastic fata de Functionarii Curtii si confirma infiintarea unei Praepositurae Libere pentru Germanii din Vltrasiluana.
Tiparit: Knauz Monumenta I. 141 dupa Original Pergament Archiva Capitulara Strigonium. Bula-de-Plumb atarnata de un snur galben-rosu. Originalul este deteriorat. -
Pray Specimen I. 103 si II. 206. Katona Hist.crit. IV. 386 si 388. Fejér Codex II. 276. Magyar Sion II. 124. Wenzel Cod. Arpad. VI. 182.
Incomplet: Andreas II. libert. Saxon. assertor Folio B.2. Timon Imago nov. Hung. 88. Wagner Anal. Scep. III. 4. Schlözer Krit. Sammlungen 28. Teutsch u. Firnhaber Sieb. Urkb. I. 3. Török Magyarorsz. primása II. 11.
Regeste: Jaffé Regesta Nr. 10332 si 10333; a 2-a editie Nr. 16773 si 16774. - Pray, Katona, Fejér, Jaffé si Editorii celei a doua editii ai Regestelor lui Jaffé publica, respectiv inregistreaza acest document drept doua Documente. Celestinus episcopus servus servus servorum dei venerabili fratri...
1) Strigoniensi archiepiscopo salutem et apostolicam benedictionem. Tuae devotionis fervorem, quam circa Romanam ecclesiam et nos specialiter habes, certis rerum indiciis cognoscentes, tuis desideriis duximus et petitionibus annuendum et tam in coronatione regis, iuxta quod in registro bonae memoriae Clementis praedecessoris nostri habetur inscriptum, tibi privilegium confirmamus, quam etiam regiae domus officialium praepositos vinculo anathematis alligandi et in causis spiritualibus iudicandi plenam et illibatam tuam fraternitatem habere decernimus potestatem, ita siquidem, ut nullus Vngarici regni praelatorum, nisi tu solus, sicut etiam in regia concessione habetur, beatae memoriae praedecessoris nostri Alexandri auctoritate ac nostra tuae ecclesie confirmata, id praesumptione qualibet audeat attentare.
Cum autem ecclesia Theutonicorum Vltrasiluanorum in praeposituram sit liberam instituta, et eisdem, quibus [et aliae] praepositurae exemptae, libertatis [insignibus redimita, et eam] authentico scripto carissimus in Christo filius noster Bela illustris rex Vngariae studuit communire, quam etiam dilectus filius noster Gregorius sanctae Mariae in Porticu diaconus cardinalis tunc apostolicae sedis legatus privilegii sui munimine roboravit et apostolica postmodum auctoritas confirmavit, eandem institutionem ratam habentes, praecepimus nostri registri serie contineri, perenni memoria duraturam. Nulli ergo omnino hominum liceat hanc paginam nostrae confirmationis infringere vel ei ausu temerario contraire. Si quis autem hoc attentare praesumpserit, indignationem omnipotentis dei et beatorum Petri et Pauli apostolorum eius noverit se incursurum. datum Laterani, XIII. Kalendas Januarii, pontificatus nostri anno primo.
________________________________________
1) Jobus
din:Urkundenbuch für die Geschichte der Deutschen in Siebenbürgen, (Bearbeitet)
von Franz Zimmermann und Carl Werner, Hrsg. von Ausschuß des Vereins für Siebenbürgische Landeskunde, Bd.1.- Hermannstadt, Michaelis im Komm ,1892, XXX, 620 S., 4.Taf., Doc 1.
Comentariul mai pe larg o sa-l fac poate..nu stiu...zilele astea..Din Documente ulterioare rezulta ca initiativa infiintarii Praepositurae apartine unui grup de 3 persoane...
magister P., Notarul Regelui, aici nu este numit, apoi
Regele Bela III., aici B.rex Hungariae, si Legatului Papal ,
Cardinalul Gregorius care are din partea Vaticanului mana libera sa ia in numele Vaticanului ce hotarari considera, urmand ca acestea sa fie confirmate din partea Papei..Este cazul de aici. (
apostolica postmodum auctoritas confirmavit).....Este de fapt un intreg roman politist...in care protagonistul cel din umbra, Omul Regelui, Notarul Regelui, purtatorul Sigiliului Regelui, cel care se pare ca a scris Documentul de la
1186 catre Paris, alias Paulus, alias
magister P. fost praepositus de Buda, fost Episcop de Vltrasiluana (Alba-Julia), apoi Archiepiscop de Calocsa, apoi
primul Praepositus Cibiniensis, cel care este cunoscut si sub numele..?! de ANONYMUS si scrie pentru uz PARTICULAR acea devenita publica si renumita Gesta Hvnga(ro)rum.... deci Eminenta Cenusie..este cel mai modest si retras personaj cu putinta...dar se pare ca el contribuie masiv la redactarea cererii din partea Strigonium, documentul cu dublu scop si sens...cel caruia i se raspunde aici....
1.Strigonium primeste inca odata formal ceea ce mai fusese inainte formal confirmat ...si de fapt in uz tacit de multa vreme..in lupta pentru suprematie dintre Calocsa si Strigonium, Strigonium primeste recunoasterea formala a Primatiatului Metropolitan..si Incoronarea Regelui...
2. In schimb, trebuie si Strigonium sa renunte la ceva..este de fapt o Organizatie Ecleziastica noua...tot Praepositura Regala, dar de data aceasta pe criterii etnice si cuprinde..atentie..nedeterminat ce..cati ...Teutonici de Vltrasiluana...Ori asa erau numit toti Hospites, de obicei flamanzi, valoni, teutonici (germani in genere), mai tarziu tot pausal numiti..saxones..saxoni..sasi...
Si de aici va incepe disputa cu Episcopul Transilvaniei, Adrianus, care vede pericolul diminuarii teritoriale si personale a Episcopiei lui..si aduce argumentul ca ar fi fost vorba numai despre acei hospites flandrenses adusi de Regele
Geza II. in acel Desertum..deci nu toti Hospites...(cei mai dinainte nu..acestia erau pe pamant nobil, comitate, deci subordonati ecleziastic Episcopiei de Vltrasiluana...(criteriul etnic combinat cu criterii teritoriale si temporale..Geza II....filtrul este mai ingust)...
Si avem asa cateva documente (care urmeaza acestuia de aici) in care se tot cauta punerea lucrurilor la punct...
Si regele da dreptate cu jumatate de gura Episcopului de Vltrasiluana, Legatul Papal de Ungaria, Cardinalul Gregorius pune la punct problema in sensul rezumarii numai la hospites adusi de regele Geza II., nu si la cei dinainte....Papa aproba aceasta hotarare si-i impune Praepositus sa ramana la acesti Hospites din Desertum colonizat de Regele Geza II...ceea ce va fi de fapt
mai tarziu,
Provincia Cibiniensis...(
1224-Andreanum:) de la Broos/Orastie pana la Draas/Darauseni..pentru ca mai incolo, deci in Tara Barsei, erau deja din 1211
Cavalerii Teutoni (de fapt trebuia sa scriu:deja-si-inca: in 1225 vor fi alungati de catre Regele Andreas II.)...
Deci documentul a fost
cu intentie ambiguu formulat si astfel strecurata partea a II.-a dupa partea net favorabila pentru Strigonium, incat acesta(Strigonium) (gadilat in orgoliul propriu) sa nu se opuna...
Dar catelul-de-intors e mai periculos decat cainele mare si lenes ciobanesc...ala mic e samanta de scandal...In cazul de fata nu Primasul (Strigonium), nici cealalta Archiepiscopie concurenta, Calocsa, ci subordonatul, Adrianus, Episcopul de Vltrasiluana, catelul-samanta-de-scandal...a rasturnat intentia lui
Magister P...alias Paulus, alias Anonymus...primul Praepositus Cibiniensis...si i-a redus Praepositura..care ar fi fost mai mare decat orice Episcopie..si..mult mai bogata...si ar fi cuprins de la inceput pe toti Hospites...
Mai ramane poate ceva de clarificat...cum de se opune Episcopul de Vltrasiluana si protesteaza fata de cardinalul Gregorius, deci implicit Vatican, trecand peste seful lui ierarhic, Archiepiscopul de Calocsa, care ar fi fost normal sa preia cazul si sa-l dea mai departe?
Pai sa nu uitam cine era sau chiar fusese recent Archiepiscop de Calocsa(concurenta latenta a Strigonium)...tocmai acel nebagat in seama
magister P., care acum se retrage de la Archiepiscopie pentru a deveni Praepositus al tutror Teutonici de Vltrasiluana..cel putin in intentia initiala...Este mai mult ca sigur ca era un Wallon, deci un
Hospes, ca toata administratia Eclesiastica si aproape toata Civila a Regatului Ungar, toti erau straini,...deci nu maghiari, ci acei alienis Hospites..straini, fie ca erau Walloni, Latini, Flandrenses, Italici, Teutonici...dar apar si cehi curati pe aici (Mahal) si bizantinii continua sa aiba un rol insemnat..
Deci tocmai... inca..sau fostul... Archiepiscop de Calocsa...
magister P., care de fapt profita fantastic de pozitia lui strategica si este de fapt motorul principal al:
1. renuntarii la pretentiile din partea Archiepiscopieie de Calocsa si cedarea formala, inca odata.deci .nu numai uzuala a Primatiatului Metropolitan in Regatul Ungar Archiepiscopiei de Strigonium ....(Calocsa ar fi trebuit sa sara in sus..chiar de la Calocsa nu avem nici-un piuit...)
2. infiintarii Praepositurae (iarasi de la Calocsa nu auzim nici-un piuit)....
asa ca Episcopus Adrianus de Vltrasiluana in protestul lui vehement va contesta acest document aici de fata care prevede pausal si implicit toti Teutonici Vltrasiluani ...si se adreseaza cardinalului Gregorius, deci de fapt direct Vaticanului...(cardinalul este obligat sa raporteze situatia si masurile luate)....si tocmai aceasta relativ bogata corespondenta in jurul Praepositurae Teutonici de Vltrasiluana, restransa la cei adusi de Regele Geza II. in acel Desertum... numita imediat in anul urmator, 1192, la Sanctificarea fostului rege Ungar Ladislaus .. deci mai tarziu
Praepositura St. Ladislaus Provinciae Cibiniensis....tocmai aceasta corespondenta, declansata de acest document aici prezentat...o avem si o are Vaticanul...si repeta aceleasi argumente si criterii...incat de fapt nu faci un progres cititnd-o toata...nu afli amanunte noi intre sa zicem Nr. 1. si Nr. x....dar extinderea in ani (1192-1198) acestor documente este o informatie in sine... Problema Praepositurae Cibiniensis a tot stat ani de zile pe masa-de-Corespondenta a Vaticanului...
De ce este de fapt importanata pentru Cibinium aceasta Praepositura?
Printre altele, un singur aspect...toata organizarea scolara, educationala in genere...isi au aici radacinile...in Scriptorium-ul de aici si in Schola Latina...
mentionata mult mai tarziu ...1380 inca intr-un document inca scapat de sub furia tatarilor si cea a Reformei anticatolice...document care mentioneaza o scoala...
vide multe amanunte cu poze aici in Forum,
Sibiul Vechi:
1.
Statuia Imaginara aPrimului Praepositus Cibiniensis:
http://www.sibiul.ro/forum/viewtopic.php?t=20752.
Cibinium si Sigiliul Regelui Bela III.:
http://www.sibiul.ro/forum/viewtopic.php?t=2358S-ar putea odata sa examinez la sange totul..dar pentru mine problema este rezolvata si nu mai prezinta nici-un mister...doar daca o sa-mi pun problema daca nu cumva acest Praepositus, acest vestit
Anonymus, repective
magister P., respective Paulus, nu cumva este inmormantat acolo unde s-a plimbat arheologia prin anii 205-2006, deci intr-unul din Cimitirele din Piata Huet, si anume in
Cimitirul Praepositurii, deci imediat langa intrarea in curtea Liceului Brukenthal..(si a Bisericii Sta. Maria, acum Evanghelica), in Cibinium/Hermannstadt/Nagyszeben/Sibiu...
Poate o copie a Statuii Imaginare a lui Anonymus..n-ar strica acolo...
Despre Poze...
va puteti inchipui ca documentele erau scrise pe pergament...copiile lor eventual mult mai tarziu..pe hartie...
Din pacate nu am documentul (ele) original(e) sa le prezint..ca pana acum..A trebuit sa ma mutumesc cu transcrierea publicata.
Si atunci am hotarat asa..pana cand gasim originalul (este clar,
original si intreg in Ungaria, in Esztergom (Strigonium, Gran), in Archiva Capitlului..archiva de fapt este ingrijita de archiva Primatiala Archiepiscopala Esztergom/Gran/Strigonium. pe undeva, acolo n-au fost tatarii in vizita si nici Reforma Luterana)...sa dau ceva sa aveti o imagine...despre cum aratau
documentele....
sigiliul Papei si chiar eventual chipul, mutra Papei
Coelestinus III. in persoana...
1.
Sigiliul Papei Coelestinus III. dat in reprezentare..este o forma grafica clara a sigiliului ,care, in ceara imprimat, devine imbacsit de nu-l mai recunosti..aici se vede ceva..
2.Si dau aici, la nr. 2.. .. asa s-a nimerit ...
ca Stricta ANALOGIE un document original emis de papa Coelestin III. pentru Manastirea Schotten din Viena...este datat
5. Dec. 1191, deci cam 2 saptamani inainte de documentul nostru...deci cam asa aratau sigiliile, documentele, scrisul, stampilla cu monograma papei Coelestin III...asta pentru a va face o impresie cat mai completa cum ar fi aratat documentul nostru...
3.Avem un
portret al papei Coelestin III. mai clar si artistic...dar ce dau e aici in poza 3., deci el cu incoronarea Imparatului Heinrich VI. ..e tocmai din anul
1196..deci poate nu artistica, dar cea mai verosimila reprezentare si cea mai autentica...pentru ca este
live...
Desenul acesta din anul
1196 cu incoronarea Imparatului Heinrich VI.este de fapt un intreg FILM, o
Banda-Desenata...pe ea scrie tot ce se intampla...si este desenat strict in ordinea de desfasurare a ceremoniei de incoronare...
Observati..viitorul Imparat vine calare..este intampinat langa Portile Romei (distinct de Vatican!) de un trimis al papei cel cu steagul cu cruce...apoi la usile Bisericii St. Petrus este intampinat de
Papa Coelestin III., intra in
Ecclesia Beati Petri, Biserica St. Petrus a Vaticanului....
Apoi apare in imagine descult, in vesmant-de-sac, dupa ziua de post si noaptea de veghere si rugaciune...I se spala mainile de catre papa si este uns
primus mani...intai mainile cu Ulei-Sfant, cu mir..
postea brachia apoi bratele...si asa mai departe..apoi
,primeste spada-cruce pe care banuiesc ca o saruta, si depune juramatul pe ea, dar aici nu arata totul, ...de fapt papa trebuia sa-i mai lege si pintenii, inainte de spada-cruce..ceea ce ar fi presupus ca viitorul Imparat se incaltase cumva intre timp..apoi,
deja imbracat cu Mantia-de-Investitura, primeste
sceptrul... apoi
anulus, inelul..apoi
ultima corona...
Nu era asa simplu ca la alegerile populare...
Georg Schoenpflug von Gambsenberg, Ulm/Söflingen, Deutschland