Cu banii de pe mega-afisele publicitare expuse pe blocuri, locatarii îsi pot zugrăvi casa scării.
Un nou tip de reclamă stradală îsi face loc în Sibiu. După panourile publicitare montate pe domeniul public, firmele au descoperit o variantă mai ieftină: reclama pe blocuri. Plasele uriase numite "mesh-uri" aduc anumite beneficii si locatarilor, dacă ei sunt de acord cu instalarea pe fatada blocului.
Zugraveală din publicitate
Printre primele firme care au ales să îsi facă astfel reclamă sunt o bancă si două posturi de radio. Ambele reclame se află pe Bulevardul Mihai Viteazu si sunt vizibile de la sute de metri, fiind montate pe ultimele cinci etaje ale blocurilor turn.
"Suntem printre primele radiouri din Sibiu care au ales această cale de promovare, pentru Kiss FM si pentru Magic FM", explică Marius Dicoiu, directorul celor două posturi. "Reclama nu este neapărat mai rentabilă, dar are un impact mai mare, având în vedere elementul de noutate", crede Marius Dicoiu, adăugând că "panourile de pe domeniul public sunt aproape toate ocupate, spatiul de expunere în Sibiu fiind mai mic decât cererea".
Banii pentru reclamă nu ajung, în acest caz, de la radio direct la locatari. Sumele trec printr-o agentie de publicitate din Cluj, care a închiriat si vinde la rândul său spatiul respectiv, aflat pe o parte laterală a blocului, unde nu sunt ferestre. "Prin contractul semnat cu agentia, trebuie să încasăm în fiecare lună câte 80 de euro. Cu acestia vrem să zugrăvim scara blocului si să reparăm acoperisul, când vor intra banii. Avem contractul doar de două luni dar încă nu am încasat bani de la agentie", spune George Simulescu, seful scării C de la blocul 11 de pe bulevardul MIhai Viteazu.
Vizibilitate maximă
În cazul reclamei Băncii Transilvania, aceasta a fost instalată de-a lungul fatadei blocului din intersectia cu fântâna arteziană. Nici aceasta nu acoperă ferestrele locatarilor, ci numai geamurile dinspre casa scării.
"Banca Transilvania a ales si acest tip de publicitate, pentru că mesh-urile se bucură de un grad sporit de vizibilitate, reclama putând fi văzută de pietoni, conducători auto, persoane aflate în mijloace de transport în comun. Se tine cont, în primul rând, de: fluxul de trecători din zonă, gradul de vizibilitate, înăltimea amplasării, unghiul din care poate fi observat si de complexitatea ambiantei vizuale - care nu trebuie să cuprindă elemente care ar intra în contrast sau în conflict cu mesajul transmis", explică Laura Petrehus, purtător de cuvânt al Băncii Transilvania, din Cluj.
si Primăria are de câstigat din reclamele montate pe blocuri, desi contractele sunt încheiate de asociatia de locatari cu firma sau cu agentia de publicitate. "Primăriei Municipiului Sibiu îi revine 3% din suma totală a contractului", explică Mirela Gligore, de la Serviciul de Presă al Primăriei.
400 de panouri pe domeniul public
Majoritatea firmelor din Sibiu aleg amplasarea reclamelor pe domeniul public.
"Firmele de publicitate fie închiriază terenul cu panouri deja existente, fie propun amplasarea unuia nou, în acest caz fiind necesară obtinerea unei autorizatii de constructie. Contractele se încheie pe trei ani", explică Mirela Gligore, de la Serviciul de Presă al Primăriei.
Pentru publicitate stradală, există în prezent nouă contracte în derulare cu Primăria Sibiu, care aduc bani la bugetul local. "Suma încasată de municipalitate în urma acestor contracte în 2005 este de 220.747 RON. Pe primul trimestru din 2006, suma încasată de municipalitate pentru panourile publicitare amplasate pe domeniul public este de 73.168 RON", declară Mirela Gligore. În municipiul Sibiu există aproximativ 140 de panouri amplasate pe stradă si circa 270 pe stâlpi.
Războiul reclamelor, în lume
În marile orase din lume, din cauza excesului de reclame, poluarea vizuală devine o problemă. Anumite panouri, adesea ilegal amplasate, agresează locuitorii, astfel că unele state au adoptat o nouă legislatie. S-a ajuns la bătălii administrative sau juridice cu firme ale căror reclame sufocă zidurile sau autobuzele.
Orasul Beijing este printre pionierii efortului de eliminare a publicitătii stradale ilegale si de limitare a celei legale. si în unele state ale Americii există legi care limitează numărul si dimensiunile reclamelor stradale.