SIBIU HOME  |   CONTACT  |   SERVICII  |   WEB DESIGN  |   WEB HOSTING  |   DIGITAL PHOTOGRAPHY  |   SEO (SEARCH ENGINE OPTIMIZATION)  |   INTERNET CONSULTING



Centura Sibiului: cinci zile până la dezastru

Stiri din Sibiu: Adauga un comentariu »

În aproximativ cinci zile, centura Sibiului va deveni un vis îndepărtat. În cinci zile vor fi încheiate actele de finalizare a contractului între Compania Natională de Autrostrăzi si Drumuri Nationale (CNADN) si constructorul Todini. În această situatie, până când Todini va "închide" santierul va dura cel putin jumătate de an, după care va veni iarna. În plus, cei de la Todini vor demara si o actiune în justitie, pentru a recupera pagubele suferite pe parcursul celor sapte luni în care nu au putut lucra la centură. În acest scenariu, Sibiul va avea o centură, cel mai devreme, în 2012.

În conditiile în care cei de la Ministerul Transporturilor vor stopa procesul de încheiere a contractului si vor semna prelungirea acestuia alături de constructorul Todini, centura Sibiului ar putea fi gata în 2009. De ce aceste întârzieri? Pentru că nici acum mai bine de 50 la sută din centura Sibiului nu are toate documentatiile finalizate. Noul ministru, Ludovic Orban, va veni la Sibiu pentru a evalua situatia. Dacă întârzie mai mult de cinci zile, va fi prea târziu.

Nepăsare, balamuc, indolentă, dialog al surzilor. Cam asa poate fi descrisă, pe scurt, povestea din jurul centurii ocolitoare a Sibiului. Potrivit ultimelor informatii oficiale furnizate de Compania Natională de Autrostrăzi si Drumuri Nationale (CNADN), beneficiarul centurii ocolitoare a Sibiului, contractul cu Todini a fost reziliat datorită solicitărilor făcute de constructorul italian. Aceasta este versiunea CNADN. ZIARUL de Sibiu vă prezintă si cealaltă parte a povestii. Mult mai amplă.

Nici acum proiectul nu e gata

Pentru a lucra mai bine cu întreaga poveste, vom împărti, imaginar, centura ocolitoare a Sibiului în două sectiuni – prima, de la kilometrul zero la 15, si a doua, de la kilometru 15 la kilometrul 23,5. Această împărtire a fost făcută pe baza faptului că, initial, primii 15 kilometri ar fi trebuit să aibă profil de autostradă, restul urmând să fie făcuti pe structura unui drum national. Ulterior, sub cabinetul fostului ministru al Transporturilor, Gheorghe Dobre, a fost luată decizia ca si cei aproape nouă kilometri de centură să fie construiti sub profil de autostradă. Ce ati spune, însă, dacă ati afla că pentru acesti aproape nouă kilometri de centură nici acum proiectul nu a fost definitivat? Iar dacă mai punem faptul că nici acum pe sase kilometri din prima sectiune nu se poate lucra datorită faptului că situatia utilitătilor nu a fost rezolvată, iar exproprierile sunt si ele departe de a fi gata, peisajul haosului este ca si configurat.

Promisiuni ca de politicieni

Constructorul italian Todini a început lucrările la centura ocolitoare a Sibiului cu sase luni întârziere. Cam atât le-a luat să se mobilizeze. Reprezentantii Guvernului s-au bătut cu pumnii în piept, au urlat la constructori si au plusat spunând că toti banii au fost obtinuti si pusi la dispozitia celor de la Todini, numai să poată ei să îi folosească. Situatia, era însă departe de a fi roză.
"Imediat după începerea lucrărilor noi am solicitat în repetate rânduri rezolvarea problemelor – exproprierile, utilitătile, precum si noul proiect care prevederea realizarea de autostradă pe tot proiectul centurii. În plus, timp de doi ani, noi am tot solicitat o întrevedere cu cei de la CNADN pentru a discuta despre noile preturi ale lucrării, deoarece acum se dorea mai mult. În doi ani de zile, însă, nimeni de la CNADN nu a venit să discute cu noi despre noile preturi. În tot acest timp, noi am lucrat în zonele unde se putea, adică pe cei aproximativ nouă-zece kilometri din prima sectiune, unde totul era în regulă din punct de vedere al documentatiei" , declară Giampaolo Mancini, manager în cadrul Todini, filiala România.
În mai 2006, însă, Todini nu prea mai avea unde lucra. Pe o portiune de aproape sase kilometri din prima sectiune nu erau gata exproprierile si mutarea utilitătilor, iar pe cea de-a doua sectiune nu exista nici un proiect. "În aceste conditii, începând din mai 2006 noi nu am mai primit nici un ban, deoarece nu puteam îndeplini minimul de lucrări prevăzute în contract. Am încercat în repetate rânduri să discutăm cu cei de la CNADN, însă de fiecare dată primeam doar promisiuni de rezolvare a problemelor" , adaugă Mancini.
Pe 30 mai 2006, are loc o întâlnire între CNADN si Todini, mediată de DAB. DAB este singura institutie prevăzută în contract, care, în conditii de dispută, poate da dreptate unei părti sau alteia. În cadrul întâlnirii amintite, cei de la Todini ridică din nou problemele exproprierilor, utilitătilor, proiectului inexistent în proportie de 50 la sută si asa mai departe. În raportul redactat de cei de la DAB ulterior întâlnirii, stă scris negru pe alb: Daniela Drăghia (directorul ISPA din cadrul CNADN) spune că problema exproprierilor va fi gata în câteva săptămâni. Referitor la utilităti, aceeasi Daniela Drăghia, din partea CNADN, sustine în a doua jumătate a lunii iunie 2006 aceste probleme vor fi rezolvate. Si în acelasi stil, referitor la proiectul celei de-a doua sectiuni a centurii, Daniela Drăghia din partea CNADN spune că va pune documentatiile la dispozitie Todini la jumătatea lui iunie. În mod aproape evident, nici una din aceste asumări nu a fost rezolvată de CNADN.

Sarabanda harababurii

"În septembrie 2006 se împlineau sase luni de când noi nu am mai primit nici un ban pentru lucrările executate. Având în vedere că în octombrie 2006, practic, expira contractul nostru cu CNADN, contract care trebuia înoit, si având în urmă o serie de promisiuni neonorate, am decis să fortăm lucrurile. Plus că noi nu mai primisem nici un ban din mai" , declară Giampaolo Mancini. Prin "fortarea lucrurilor" cei de la Todini au înteles să trimită către CNADN o scrisoare prin care anuntă rezilierea contractului. Urmare a acestei scrisori, cei de la CNADN i-au invitat pe italieni la discutii. Ceea ce a urmat, însă, este greu de înteles pentru orice om cu rationament sănătos.
Cei de la CNADN si Todini se întâlnesc. Todini solicită plata lucrărilor deja efectuate, în valoare de 6,2 milioane de euro. Din start, Daniela Drăghia sustine că acesti bani nu pot fi plătiti. Radu Berceanu vine la Sibiu si amenintă italienii de la Todini cu rezilierea contractului. Au loc noi întâlniri, ministrul Berceanu întelege povestea, cere solutionare. Se trece la semnarea unui acord de prelungire a contractului cu noile lucrări. Se întocmesc actele, urmează o nouă întâlnire în care cei de la CNADN spun că nu se mai poate face nimic. În fine, ministrul Berceanu intervine din nou, cei de la CNADN si Todini reiau negocierile, se ajunge la o formulă de acord, iar lucrurile o iau din nou razna. Din cele 6,2 milioane de euro solicitate de Todini pentru lucările deja efectuate, au fost plătite 4,2 milioane de euro. "În februarie, după o nouă serie de întâlniri, am ajuns la o formulă de prelungire a contractului. În urma acesteia, am primit o scrisoare semnată de doamna Tiron, directorul general al CNADN. În această scrisoare, doamna Tiron ne înstiinta că formula de acord a fost asumată si de CNADN, iar dacă cei de la DAB nu vor ridica nici o problemă, în cinci zile vor fi semnate actele de prelungire a contractului. În fine, a venit si răspunsul DAB, care spunea că nu are nici o obiectie la această formulă de prelungire a acordului. Pentru noi totul era destul de clar, urma să semnăm prelungirea contractului" , afirmă Mancini. Brusc, însă, Daniela Drăghia contactează pe cei de la Todini si anuntă că raportul redactat de DAB este neclar si mai trebuie solicitate niste opinii. Apoi, pe 27 martie, din partea CNADN pe faxul celor de la Todini soseste o scrisoare semnată de Dorina Tiron, care anuntă începerea demersurilor de reziliere a contractului.

Din 400 au rămas 60

Desi Todini a oprit lucrările la centura ocolitoare a Sibiului încă din septembrie anul trecut, toti cei aproximativ 400 de angajati au fost plătiti în continuare, până la sfârsitul lunii trecute. După care, din cei 400, Todini a mai rămas cu 60 de angajati la Sibiu.
Reprezentantul Todini, Giampaolo Mancini, are câteva întrebări ce decurg logic din această poveste. "Mă întreb de ce au amânat plata noastră sase luni, de ce au spus că nu pot fi plătiti si apoi au plătit acesti bani. De ce ne-au lăsat să stăm aici sapte luni? De ce această terminare a contractului nu s-a putut face într-o lună, spre beneficiul tuturor? Si Sibiul, si CNADN si Todini au pierdut sapte luni. Noi chiar am încercat să punem lucrurile în miscare. În toată această perioadă, noi nu am mutat o masină din Sibiu, am păstrat angajatii pentru sapte luni fără să muncească. Au vrut să pună în dificultate Todini?" .

Mai sunt cinci zile

După anuntul făcut de CNADN legat de rezilierea contractului, lucrurile au început să se acelereze. Documentatiile de finalizare au început să se miste, lucru neobisnuit până acum. Practic, până la finalizarea contractului mai sunt câteva zile. "Aproximativ cinci zile. Noi va trebui să returnăm către CNADN garantia depusă de ei la începerea lucrărilor, iar noi va trebui să mai obtinem de la CNADN câteva acte" , a declarat Mancini.
Însă lucrul la centură va începe după mult timp de acum încolo. Cei de la Todini spun că până îsi vor muta toate utilajele de pe santier va dura câteva luni. Apoi, calcularea cantitătilor executate, obtinerea certificatelor de calitate pentru lucrările executate, va dura cel putin cinci-sase luni. Va veni iarna – eventualul viitor nou constructor ce va câstiga eventuala viitoare licitatie se va putea apuca de lucru abia anul viitor. Având în vedere că centura este numai pe jumătate proiectată, cele mai optimiste aprecieri prevăd că Sibiul va avea centură ocolitoare în jurul anului 2012.
În tot acest timp, cei de la Todini vor apela la Justitie pentru a-si recupera banii pentru cele sapte luni de stat la propriu. Cu jumătate de gură, reprezentantii Todini sustin că ar fi dispusi să continue lucrările. Dacă, în următoarele cinci zile cineva ar întrerupe demersurile de reziliere a contractului. Oricum, cei de la Todini îsi vor primi banii pentru lucrările executate. Probabil vor primi si despăgubiri. "Iar cei care vor plăti acesti bani, veti fi voi" , conchide Mancini. El spune că Todini nu va mai participa la o nouă licitatie pentru ce a mai rămas de executat din centura ocolitoare.

Un licăr de sperantă

ZIARUL de Sibiu a luat legătura cu noul ministru al Transporturilor, Ludovic Orban. "Stiu câte ceva despre problemele de la centura din Sibiu. Am solicitat noului director al CNADN, domnul Grecu, un raport despre situatia de acolo. Săptămâna aceasta, cel târziu săptămâna viitoare, mă voi deplasa la Sibiu pentru a vedea cum stau lucrurile" , a declarat Ludovic Orban. Si reprezentantul puterii în teritoriu, Eugen Mitea, presedintele interimar al PNL Sibiu, sustine că va încerca rezolvarea situatie pentru ca centura să fie gata cât mai degrabă posibil. "O să discutăm si varianta transferării finantării la judet. Astfel, vom putea avea un control mult mai bun asupra evolutiei lucrărilor" , a declarat Eugen Mitea.

"Aceasta ar fi fost cea mai ieftină solutie. Dacă nu au acceptat-o, nu avem motive să mai rămânem. În plus, dacă judecătorii ne dau dreptate, va fi vorba de o mică avere pe care o vom primi" , Giampaolo Mancini

Traian DELEANU


Med Elite



Ai ceva de comentat ?

Da o nota acestei stiri ( mai mare, mai buna ) :

1

2

3

4

5




Alte stiri adaugate luni, 16 aprilie 2007






Poza Zilei Sibiu - Raliul Sibiului 2020

Raliul Sibiului 2020
~ 02 decembrie 2020 ~
2003  2004  2005  2006  2007  2008   2009  2010  2011  2012  2013  2014

Tur Virtual in Sibiu
Tur Virtual in Sibiu
( actualizat in 18 05 2010 08:39 )
Poze din Sibiu
Poze din Sibiu
( actualizat in 17 august 2020 )
Loading
Atractii turistice
Atractii turistice
( actualizat in 26 11 2012 09:17 )
Sibiu Video
( actualizat in 17 08 2020 11:43 )
Autostrada A1 / AERIAL VIDEO / Lotul 1 (km 0 - 24) Autostrada A1 / AERIAL / Lotul 4 - Viaduct SacelAutostrada A1 / Lotul 4 / Saliste - Sibiu / ON-ROADInaugurarea podurilor din Cartierul TineretuluiSibiu Rally Show 2013 Aerial VideoTargul de Craciun Sibiu 2013 / Aerial video by Ovidiu Sopa Muzeul in aer liber din Dumbrava Sibiului / Muzeul Astra / PREVIEWPiata Unirii din Sibiu - noaptea (Aerial video) Sibiu by night (preview) / Aerial Video
Evenimente in Sibiu
Evenimente in Sibiu
( actualizat in 02 iulie 2019 )
Loading
 

Like Us on Facebook Follow Us on Twitter