SIBIU HOME  |   CONTACT  |   SERVICII  |   WEB DESIGN  |   WEB HOSTING  |   DIGITAL PHOTOGRAPHY  |   SEO (SEARCH ENGINE OPTIMIZATION)  |   INTERNET CONSULTING

Cocosul din Axente nu tine cu noi

Stiri din Sibiu: Reportaj Adauga un comentariu »

A fost un weekend la fel de ploios ca cel de saptamana trecuta. O vreme mofluza si jilava. Am continuat, insa, traseul prin satele sibiene, in cautare de pietre si istorie, dupa ce data trecuta am urcat la Slimnic. Prima oprire a fost la Rusi. La intrarea in sat, am salutat o vaca, care pastea aproape de sosea. De aici, turnul bisericii se vede cu ochiul liber ca este destul de inclinat spre rasarit.
Citisem ca i se mai spune si Pisa Transilvaniei. Ma asteptam sa gasesc o poveste frumoasa. Am urcat ulita si am ajuns la turnul bisericii. Vremea era deocamdata calduta si prin iarba tunsa misunau albinele, in cautare de clopotei si nasturei. Turnul avea poarta inchisa cu un mare lacat. Am dat ocol dar nu am fost intampinati decat de un caine si un bondar. De dupa zidurile cazute se vedea cladirea, destul de bine intretinuta. Cam atat a durat povestea.

Am urcat in masina si am continuat drumul spre Axente Sever. Deja se intunecase din cauza norilor iar cand am oprit in fata bisericii au venit si primii stropi de ploaie. Am intrat prin curtea scolii si am deschis poarta spre biserica. Am fost intampinati de familia clopotarului si de un caine suparat, ingradit de un gard de plasa. Dincolo de zidurile inalte, primul lucru pe care l-am vazut a fost o colectie de jucarii vechi, ingramadite langa zidul bisericii. Papusi mari de plastic stricate si o bicicleta de copil. Am vazut si copilul, o fetita blonda la vreo sase ani, incaltata cu niste sandale aurii, cu toc inalt, " imprumutate " probabil de la vreo sora mai mari si pe care le taraia cu mandrie prin curte.
Am intrat in biserica. La intrare stau cartile de rugaciune. Sus in dreapta, este orga veche din 1777. In stanga este altarul. O lumina tulbure, de la candelabrele de lemn si banci tapitate cu o panza rosie, acum decolorate. O placa comemorativa aminteste de sasii care au murit in Primul Razboi Mondial. Sus, in turn, ne insoteste clopotarul. Urcam pe niste trepte inguste, de piatra, si ajungem la primul nivel, acolo unde este si orga. Dedesubt se vede acoperisul de caramida boltit al bisericii. Urmeaza inca doua sau trei randuri de scari din lemn. Le-am pierdut sirul, gandindu-ma la cat de vechi par si incercand sa ghicesc dupa scartaiturile scandurilor daca mai rezista inca unui rand de vizitatori. As vrea sa vizitez macar un turn in care sa nu ma tem pentru viata mea. Clopotarul - ghid ma asigura ca sunt foarte trainice si imi demonstreaza topaind pe ele, spre groaza mea. Au adus cica, asta vara, pe un neamt, pana sus, in caruciorul cu rotile, asa ca nu am de ce sa ma tem.
De sus se vede Axente pana la Copsa. Sometra intrerupe in zare sirul de acoperisuri de tigla cu hornul ei lung. Ploua deja binisor si privelistea se estompa intr-o mare albicioasa de ceata. Clopotarul ne arata incantat mecanismul ceasului. Inca nu functioneaza, ceasornicarul mai are nevoie de nu stiu ce rotite, dar in curand va fi gata, se lauda el. La fel de mandru este si de cocosul lui " galic ", cocotat pe unul din unghiurile acoperisului de tigla. De ani de zile, de cand s-a mutat el aici, cocosul se pare ca nu greseste in prezicerea vremii. Cand sta cu ciocul spre Sibiu, e clar ca ploua la oras. Apoi incepe sa ne povesteasca de lucrarile din curte. O fundatie se pare ca sponsorizeaza refacerea bisericii si au reconstruit de la temelie camerele de oaspeti, de-a lungul zidului. Va fi foarte frumoasa, tot ei au dat bani si pentru Bierten, continua el argumentul. De aici se vede biserica catolica si cea ortodoxa, inca in constructie. " Noi o sa fim gata inaintea lor ", se lauda clopotarul, sigur pe el. Cele trei clopote stau ferite printre grinzile de lemn. " Sa nu stati aici cand e Anul Nou ", rade fericit. La slujbe il bate numai pe cel mijlociu, sa nu le acopere pe cele ale celorlalte biserici.
Am vrut sa mergem mai departe spre Biertan, dar ploaia se intetise asa ca am renuntat. Ieri, in schimb, soarele si albastrul cerului bateau in geamuri, parca sa ne faca in ciuda, ca noi stam ingramaditi la birou. Weekend-ul viitor poate cocosul galic din Axente este mai generos.
de Elida-Ioana CREMENE

~ 18 mai 2021 ~
2003  2004  2005  2006  2007  2008   2009  2010  2011  2012  2013  2014

Tur Virtual in Sibiu
( actualizat in 18 05 2010 08:39 )
Poze din Sibiu
( actualizat in 17 august 2020 )
Atractii turistice
( actualizat in 26 11 2012 09:17 )
Sibiu Video
( actualizat in 17 08 2020 11:43 )
Autostrada A1 / AERIAL VIDEO / Lotul 1 (km 0 - 24) Autostrada A1 / AERIAL / Lotul 4 - Viaduct SacelAutostrada A1 / Lotul 4 / Saliste - Sibiu / ON-ROADInaugurarea podurilor din Cartierul TineretuluiSibiu Rally Show 2013 Aerial VideoTargul de Craciun Sibiu 2013 / Aerial video by Ovidiu Sopa Muzeul in aer liber din Dumbrava Sibiului / Muzeul Astra / PREVIEWPiata Unirii din Sibiu - noaptea (Aerial video) Sibiu by night (preview) / Aerial Video
Evenimente in Sibiu
( actualizat in 02 iulie 2019 )