SIBIU HOME  |   CONTACT  |   SERVICII  |   WEB DESIGN  |   WEB HOSTING  |   DIGITAL PHOTOGRAPHY  |   SEO (SEARCH ENGINE OPTIMIZATION)  |   INTERNET CONSULTING



Legea din Romania defineste functionarul public, care trebuie sa acceseze raiul si nu viata pe pamant

Stiri din Sibiu: Administratie Adauga un comentariu »

- De-a lungul anilor s-au schimbat guverne, s-au schimbat si directorii, dar dumneavoastra nu ati fost schimbat. De ces

Francisc Szombatfalvi Török: Sunt aici din 2005, am fost "parasutat" in iulie 2005 si de atunci am mai fost schimbat, totusi, vreo cinci luni, timp in care am fost director adjunct. Probabil altii stiu de ce nu m-au schimbat, dar eu stiu un singur lucru: ca atunci, in clipa in care am venit in acest inspectorat nu am stiut cu ce se ocupa in esenta, in adancime. A trebuit sa aflu singur, gandindu-ma foarte bine la ce vreau sa aflu. Am avut un noroc fantastic ca am gasit o echipa care m-a ajutat sa cunosc in adancime lucrurile. Niciodata nu o sa afli nimic in sistemul de stat daca nu vrei sa afli, daca nu ai capacitatea sa definesti lucrurile foarte exact si daca nu ai capacitatea sa ceri, sa stii sa ceri de la subalterni, de la colaboratori, de la alte institutii, date, si sa stii sa le interpretezi in contextul actual.

- Ce probleme ati gasit in clipa in care ati venit aicis

F.S.T.: Institutia a fost infiintata in 1999 si a intrat in lucru in plin incepand din anul 2000. Şi va spun ce am intalnit in clipa in care am venit si care au fost problemele care m-au socat intr-un fel. Era o retea de institutii ale statului roman, conduse de Inspectia Muncii, sub coordonarea Ministerului Muncii si care avea inspectorate in fiecare judret. Acest sistem a fost creat foarte ciudat. A luat fiinta prin unirea a ceea ce se numea camera de munca, adica evidenta muncii cu carnetele de munca, cu un corp de control pe relatii de munca si cu un sector de securitate, numit protectia muncii, pe vremuri. Aceste institutii in Europa functioneaza separat.

- Şi acums

F.S.T.: Şi acum. Prima ciudatenie este aceasta punere alaturi a celor doua institutii. Institutia are mai multe functii, pe langa functia cunoscuta, de control. Pana la 1 ianuarie 2011, cand carnetele de munca isi pierd valabilitatea, a avut o functie importanta, pastrarea carnetelor de munca, care inseamna un serviciu acordat unor clienti. Clientii erau agentii economici din sectorul privat. Tu oferi un serviciu, dar oferi contracost. in acelasi timp, tot la aceiasi, te duci, ii controlezi si le dai si amenda.

Este din start o contradictie care nu trebuia facuta.

Puteai realiza la nivel de Romania o entitate de control care viza piata muncii, prin aspectul securitatii muncii si prin aspectul relatiilor de munca, iar pentru evidenta muncii infiintai o unitate care oferea acest serviciu.

Acest lucru a impus relatii financiare intre institutie si clienti, care plateau un comision in schimbul acestui serviciu. Toata aceasta relatie s-a efectuat fara a tine cont de codul fiscal al Romaniei. Lucrul acesta m-a socat, atunci cand am venit in aceasta institutie in 2005, si am si facut demersuri foarte serioase si prin Curtea de Conturi ca sa se modifice aceasta stare de fapt. in anul 2006, la insistente s-a instituit declaratia de comision care aducea pe termen mai real aceasta relatie financiara.

Va dau si un exemplu. Cand am venit aici mi s-a prezentat o analiza a 1.200 de agenti economici care datorau ITM Sibiu o suma de 500 milioane lei, care nu au fost contabilizati. Cand am observat acest lucru, am trecut la inventarierea creantelor si am observat ca sunt 7.800 de firme care datorau bani ITM intr-o valoare de 5,5 miliarde lei. A fost primul lucru de care m-am lovit si care m-a socat.

O alta chestiune pe care am intalnit-o a fost faptul ca o parte din carnete se tin la inspectorat, si, conform legii, trebuiau sa fie aduse la zi, trebuia sa operezi in carnete. Am comandat un audit rapid si am constatat ca numai 25% din aceste carnete erau aduse la zi, cele care erau in pastrarea Inspectoratului, fara sa mai vorbesc de cele de la agentii economici.

Sunt doar doua aspecte care contureaza un inspectorat care trebuia pus pe alti termeni de functionare. Apoi, era imaginea inspectoratului, care era la pamant. Aparea ca o institutie care ofera numai surprize neplacute clientilor, aparea ca un zbir care merge, amendeaza si nu face altceva.

A trebuit sa ma apuc sa incerc sa cladesc o imagine a institutiei care este mai aproape de realitate, lucru care este extrem de greu de facut.

Asta este ideea mea, daca este o institutie publica, trebuie sa ai taria sa lucrezi in public. Sa lucrezi cu publicul si pentru public.

Sigur ca o asemenea imagine poate fi spulberata foarte usor daca se intampla ceea ce s-a intamplat, de exemplu, anul trecut, cu cei doi inspectori retinuti de DNA. O munca de cinci ani de zile se poate sterge, sau se poate colora.

- Care sunt lipsurile mari in domeniul legislatieis

F.S.T.: Una dintre expresii care a intrat in constiinta este "munca la negru", numai ca legislatia era in asa fel facuta incat cei care erau isteti si utilizau istetimea pentru a o ascunde, puteau s-o faca, conform legii. S-au facut imbunatatiri substantiale ale legii, dar si la ora actuala, de exemplu, pentru a descoperi munca la negru trebuie sa te duci la fata locului, iei declaratie de la angajatul banuit a fi in neregula, vezi codul numeric personal, accesezi registrul de evidenta electronica a salariatilor, vezi ca nu este in registrul electronic, dar contractul este tinut in sertar si in clipa in care este cerut este scos la iveala. Contractul nu este trecut in registrul electronic al salariatilor, in opinia mea e munca la negru, dar legal nu e.

De obicei administratorul ori e plecat din tara, contabila e plecata, si atunci noi invitam clientul la inspectorat si cu certitudine vine cu contractul de munca. Este ca in bancul acela cu bariera, aia mari sar peste, aia mici pe dedesupt, si prostii se lovesc de ea ... si pe aia ii descoperim cu munca la negru.

Practic, contractul de munca exista, el nu este introdus in registrul de evidenta electronica a salariatilor, angajatorul plateste suma de 1.500 lei ca amenda si nu intre 3.000 si 4.000 lei, cum este amenda pentru munca la negru.

Oficial, am cerut aceasta modificare, in care munca la negru sa insemne ca daca contractul nu s-a introdus pe Revisal sa fie munca la negru. Ni s-a promis ca se va face o modificare, mai ales ca acum este in lucru noul cod al muncii.

"Am dat afara niste oameni. Bun. Şis"

- Se vorbeste foarte mult de munca la negru. Care este situatia in judetul Sibius

F.S.T.: Se zice ca la nivel de tara exista un milion si jumatate de lucratori la negru. Bun, daca se cunoaste aceasta cifra, hai s-o rezolvam. in opinia mea este doar o presupunere, fiindca nu se poate masura acest lucru.

in judetul Sibiu pot sa spun ca anul trecut am descoperit 394 de lucratori fara forme legale, la 198 agenti economici.

in clipa in care, in septembrie a venit noul ministru, in clipa in care am accentuat acest fel de activitate si am neglijat restul, atunci, sigur, ca am descoperit mai multi. insa in clipa actuala, datorita campaniei intense care este ordonata de la Bucuresti si care ne obliga la o activitate intensa de descoperire a evaziunii fiscale prin munca la negru, am facut vizite foarte dese la agenti economici, care deja sunt satui de noi.

Controlul ar trebui sa se faca asa: te duci la fata locului, ai gasit omul, ii iei CNP-ul, verific pe Revisal, daca nu este pe Revisal e munca la negru si am terminat balciul. Nu-i mai tii acolo pe oameni, sa dea fel de fel de declaratii

- De ce nu functioneaza totusi acest sistems

F.S.T.: Nu functioneaza din cauza acelui impediment legislativ de care v-am spus, dar nu functioneaza si din cauza lipsei de tehnici. Am cerut aprobare de la Bucuresti sa experimentez un astfel de sistem si nu am primit aprobare.

Mai este o problema, pe relatii de munca controalele trebuie facute la fata locului. sa nu strici linistea firmei, care trebuie sa produca profit. intr-o zi te duci iei declaratii, a doua zi inviti la Inspectorat si faci control in conditii care nu asigura intimitatea clientului... Noi nu avem spatii in care poti sa faci un control care nu lezeaza interesul firmei respective, fiindca la masa cealalta poate e concurenta, discutiile se aud si asa mai departe...

Sunt foarte foarte multe lucruri care cer o modernizare institutionala, si aici avem marea problema ca modernizarea institutionala nu se pune in termenii reali ai modernizarii. Noi ce-am facut anul trecut, de exemplu, si in anul 2009 pe la sfarsits Am dat afara niste oameni. Bun. Şis inca institutia nu s-a modernizat.

- Este si birocratia o problema mares

F.S.T.: Birocratia este o problema foarte mare. Eu va dau numai un exemplu, si sigur birocratia noastra a crescut odata cu cuplarea la Uniunea Europeana. in doi ani am arhivat 15 tone de documente. intr-un interval de o luna sunt in total 2.473 de documente intrate - iesite, cu un volum de 11.104 file, adica 22 de topuri de hartie. Nu vorbesc de hartiile aruncate, de lucru.

- Ati putea gasi un sistem care sa elimine in mare parte aceasta cantitate enorma de hartie scrisas

F.S.T.: in anul 2005 am propus cateva lucruri care ar putea fi facute. Cum le spun si studentilor mei, uneori este bine sa te duci atat de sus intat sa vezi lucrurile din avion, adica sa vezi lucrurile esentiale. Ceea ce am observat ca nu exista in Romania este arhivarea electronica. Nu este bine pusa la punct. Nu se poate renunta la hartie in totalitate, dar sunt documentele de circulatie, despre care putem spune ca rezolva problema, tragem concluzia si dupa aceea stochezi. Avem calculatoarele suficiente care sa rezolve problemele, dar lipseste programul. Nu a fost aceasta problema tratata univoc la nivel national. Noi am tratat aceste probleme la nivel de ministere institutional, pe verticala, interconectari neexistand nici intre institutiile Ministerului Muncii. Poate acum se va produce marea unire, in martie se promite ca se vor unifica bazele de date, care inseamna gestiunea datelor cetatenilor de la varsta de 15 ani si pana la moarte, care sunt legate de munca, de protectie sociala, cu toate treptele, si asa mai departe.

- Ati propus cuiva schimbarea acestor sistemes

F.S.T.: Am mai propus noi sisteme de modernizare si un rezultat este acea declaratie unica, care rezolva problemele in sensul ca angajatorul nu trebuie sa mearga la cinci institutii cu rapoarte asemanatoare si pe noi probabil ne conecteaza la baza de date a finantelor. Este o problema esentiala in control, care nu prea se intelege. Nu merita acelasi tratament in control o firma care este in regula cu Statul, are toate obligatiile platite, are din punct de vedere financiar o imagine placuta si una care nu-si plateste obligatiile, nu plateste salariile. Noi ar trebui sa plecam la control in cunostiinta de cauza. Sa vedem imaginea firmei si acest lucru l-am propus.

"Exista acea posibilitate de protectie a firmelor pe bani, care seamana mai mult cu sistemul mafiot"

- Cum ar functiona in conditii bune institutias

F.S.T.: Daca vrem un stat minimal, care enunta faptul ca nu are bani sa plateasca functionari publici multi, atunci in aceasta institutie ar trebui sa ramana in exclusivitate functia de control. Te duci la fata locului, constati lucrurile, vii cu ele in institutie, amenda nu o da inspectorul de munca la fata locului, amenda o da ori institutia, ori tribunalul.

Functia de prevenire ar putea fi externalizata la specialisti care practica acest lucru ori prin cabinete de avocatura, ori de consultanta. Consultanta pe domeniul de sanatate si securitatea muncii s-a externalizat. Exista la ora actuala 84 de firme care se ocupa de protectia muncii, incheie contracte cu firma respectiva si face aceasta functie de prevenire. La noi lucrurile sunt amestecate si nu sunt bine cristalizate ideile, ar fi mult mai bine daca am analiza si am lua o decizie. 20 de oameni raman aici pentru control, pentru restul de oameni care ies in afara sistemului creem acea posibilitate, daca tot s-au specializat pe banii statului, de a lua din functiile inspectoratului, inspectoratul ramanand numai cu functia de control. Functia de prevenire sa o ia acesti oameni intr-o activitate privata. Nu esti sef, nu esti conducator, nu esti guvern, daca nu creezi oportunitati. Eu asa as vedea reforma institutionala, daca se doreste a face si daca se doreste in termeni reali, s-ar putea face destul de repede.

in actualul sistem de prevenire in protectia muncii exista acea posibilitate de protectie a firmelor pe bani, care seamana mai mult cu sistemul mafiot, decat cu sistemul privat. Contra unei sume ai om in inspectorat, protejezi firmele respective. De exemplu, am avut intr-o zi o campanie pe munca la negru ordonata din Bucuresti, in data de 27. Am primit ordinul, eu ca inspector sef, in 26, la ora 11.30, insa firmele protejate au primit informatii in data de 25 seara; stiau ca se face un control pe munca la negru, si normal ca spalatoriile respective cand m-am dus erau inchise.

- Credeti ca au fost anuntati de la Bucurestis

F.S.T.: Acest sistem este un sistem national, banuiesc... Sigur ca nu sunt de specialitate... Eu sunt doar beneficiarul efectului. Spre exemplu, la numite cladiri unde se construia, cand oamenii puneau castile de protectie, stiam ca o sa primesc un ordin de campanie pe tara. Era primul indiciu. Pe langa problemele de legislatie, sunt sistemele infromationale paralele, care te impiedica sa fii eficient.

Ştiti cum e legea functionarului publics Asa ca distractie, cititi prima data Biblia si o sa vedeti ca in lege sunt precepte biblice puse in termeni acolo, care definesc functionarul public, care trebuie sa acceseze raiul si nu viata pe pamant. Se opereaza cu aceste percepte. Se pregatesc functionarii publici pentru traiul in rai, nu pe pamant.

- Cum sunt amenzile, sunt suficient de mari ca sa impiedice agentii economici sa comita ilegalitati sau dimpotrivas

F.S.T.: Amenzile sunt ca mai multe lucruri definite in acest sistem - sunt irealiste. Va dau un exemplu. La securitate si sanatate in munca dau aceeasi amenda si pentru firma cu un singur angajat si pentru firma cu 200, cu 50, cu 1.000 de angajati. Nu este drept, pentru ca pericolul este altul, riscurile sunt altele, posibilitatile financiare ale firmei mari, sau ale firmei care rasare acum sunt diferite, nu poti sa-i omori din start.

Ar trebui ca aceste amenzi sa fie in functie si de activitatea economica a firmei respective, este una sa lucrezi pe strung, alta sa lucrezi in apropierea surselor de explozie. Iar vizavi de riscurile asupra vietii, aici este marea crima la ora actuala, ca evaluarea riscurilor s-a dat pe seama agentului economic, agentul economic apeleaza la firme externalizate de protectia muncii, care fac copy-paste pe riscurile locurilor de munca, indiferent unde sunt. Riscul ar trebui analizat, iar pentru chestiunea aceasta ar trebui luata in serios aceasta externalizare a functiilor, fiindca trebuie facuta de specialisti. Eu ma duc, intreb firma "Ai facut analiza riscurilors", dau amenda respectiva, ma duc la o firma cu 3.000 de angajati, "Ai facut analizas". "Nu". Este aceeasi amenda. E drepts

- Acest aspect l-ati semnalat celor care iau deciziis

F.S.T.: Am incercat, uitati studiile pe care le-am facut de-a lungul anilor, fiecare dosar din acela e un studiu. (Arata spre un dulap ticsit cu dosare si bibliorafturi cu grafice si analize) Problema este ca nu a interesat si, in afara de Adminsitratia Prezidentiala, nicio institutie nu a luat in serios aceste studii.

- in ce fel v-a luat administratia prezidentiala aceste studiis

F.S.T.: Administratia Prezidentiala, prin consilier, s-a aratat interesata si studiile noastre au stat la baza unor studii mai profunde, fiindca noi am fost singurii care am facut o analiza a pietei muncii in acesti termeni, am facut singura Harta sociala a judetului Sibiu, singura harta a unui judet din tara. Suntem singura institutie din tara care a controlat toate cele 386 de institutii ale statului.

Cand am preluat, institutia era pe locul 32, din punct de vedere al indicatorilor de performanta pe tara. Acum am adus pe locul 2, am fost ani de zile pe locul doi, nu e bine sa fii pe primul loc, ca te bate vantul prea tare. Institutia, din anul 2006, a intrat pe profit, am fost printre cele 15 institutii care am produs mult mai mult decat am cheltuit.

- Va regasiti o parte din propuneri in noua forma a codului munciis

F.S.T.: Da.

- O mare partes

F.S.T.: Sufiecienta ca sa nu intru intr-o zona de groapa psihica, care sa ma oblige sa ma gandesc ca am muncit degeaba.

"imi plac lucrurile pe care natura le da cu bucurie"


- V-ati imbogatit in atatia ani de sefies

F.S.T.: Da, da, m-am imbogatit, am avut posibilitatea sa vad foarte multe domenii si am devenit mai bogat. Financiar nu ma pricep.

- V-ati gandit sa intrati in politica, sa candidati pentru o functie publicas

F.S.T.: Am fost consilier judetean vreo opt ani, am fost invitat de vreo trei ori secretar de stat, la un moment dat puteam sa devin inspector general de stat. intotdeauna vine ceva care, ori ma impiedica, ori ma salveaza.

- Se stie ca sunteti mare fan Rolling Stones, ati fost la concertele lors

F.S.T.: Da, ultima data, din pacate, am fost mai demult decat ar fi fost normal pentru un fan. Sunt mai clasic decat ar cere vremurile actuale. imi place muzica pe care am purtat-o in suflet de-a lungul anilor, din tinerete, si pana astazi.

- Ce mancare va places

F.S.T.: La mancare nu mai am pretentii. De trei ani nu mai beau alcool deloc si nu mai mananc carne deloc. Ma simt mult mai bine in aceasta postura, dar nu a fost neaparat o vointa, a fost o intalnire cu un medic mai ciudat decat se poarta in zilele actuale si care m-a decuplat, prin mesaje simple, de la aceste lucruri si imi pare foarte bine.

- Sunteti vegetarians

F.S.T.: Nu chiar, peste mananc, produse lactate mananc. De obicei, in afara de peste, care nu-si sacrifica de buna-voie viata, imi plac lucrurile pe care natura le da cu bucurie.

- Care este concediul pe care vi l-ati dori acums

F.S.T.: Concediul cel mai frumoss Mi-as dori o saptamana - doua sa ma retrag in existenta mea, lucru de care m-am atins cel mai putin in ultimii doi ani.
de Sorana Maier


Med Elite



Ai ceva de comentat ?

Da o nota acestei stiri ( mai mare, mai buna ) :

1

2

3

4

5




Alte stiri adaugate luni, 28 februarie 2011






Poza Zilei Sibiu - Festivalul Medieval Sibiu 2019

Festivalul Medieval Sibiu 2019
~ 15 decembrie 2019 ~
2003  2004  2005  2006  2007  2008   2009  2010  2011  2012  2013  2014

Tur Virtual in Sibiu
Tur Virtual in Sibiu
( actualizat in 18 05 2010 08:39 )
Poze din Sibiu
Poze din Sibiu
( actualizat in 26 august 2019 )
Loading
Atractii turistice
Atractii turistice
( actualizat in 26 11 2012 09:17 )
Sibiu Video
( actualizat in 27 08 2019 08:17 )
Autostrada A1 / AERIAL VIDEO / Lotul 1 (km 0 - 24) Autostrada A1 / AERIAL / Lotul 4 - Viaduct SacelAutostrada A1 / Lotul 4 / Saliste - Sibiu / ON-ROADInaugurarea podurilor din Cartierul TineretuluiSibiu Rally Show 2013 Aerial VideoTargul de Craciun Sibiu 2013 / Aerial video by Ovidiu Sopa Muzeul in aer liber din Dumbrava Sibiului / Muzeul Astra / PREVIEWPiata Unirii din Sibiu - noaptea (Aerial video) Sibiu by night (preview) / Aerial Video
Evenimente in Sibiu
Evenimente in Sibiu
( actualizat in 02 iulie 2019 )
Loading
 

Like Us on Facebook Follow Us on Twitter