SIBIU HOME  |   CONTACT  |   SERVICII  |   WEB DESIGN  |   WEB HOSTING  |   DIGITAL PHOTOGRAPHY  |   SEO (SEARCH ENGINE OPTIMIZATION)  |   INTERNET CONSULTING



Marsa, de la stufaris la mega-hale. Si retur

Stiri din Sibiu: Administratie Adauga un comentariu »

E o ciudatenie localitatea Marsa din judetul Sibiu. Nu de alta, dar daca e sa te iei dupa perimetrul in care se gasesc locuinte, ea are dimensiuni de sat, dar ar fi un sat tare ciudat dat fiind ca e dezvoltat de verticala, adica e "un sat" plin cu blocuri. Şi tocmai de aceea Marsa pare mai degraba un cartier de oras, nu se stie cum rasarit in camp. De fapt nu-i chiar asa, cartierul asta solitar a crescut odata cu intreprinderea Mecanica Marsa: cum a crescut intreprinderea, asa a crescut si asezarea umana si Marsa a devenit colonie, copil al principalului producator de mijloace de transport auto de marfuri generale din Romania comunista.

De la zece mii la o suta de angajati

Povestea intreprinderii din Marsa a inceput in 1939, iar dupa profilarea ei, in 1960, pe producerea de mijloace de transport auto, intreprinderea a inceput sa creasca intr-un singur an cat altii in trei. Asa se face ca a depasit pana si Independenta de la Sibiu, devenind colosul industrial nr. 1 din judet. Autobasculante, remorci auto si basculante ieseau ca pe banda rulanta pe portile intreprinderii si "numai, in cursul ultimului cincinal, productia sa a sporit de peste trei ori", consemneaza monografia judetului Sibiu, aparuta in 1981. Şi la miile de autobasculante, semi-remorci, remorci basculante si alte cele nu e de mirare ca numele Marsa a ajuns din Germania pana in Iran, din Elvetia pana in Chile si Cuba, din Cehoslovacia in Tunisia si Algeria, din Belgia pana in Australia.

Şi pe masura ce numarul masinilor sporea, sporea si cel al angajatilor: de la cateva sute la o mie si de la o mie la vreo 12.000 de muncitori. Nici nu-i de mirare ca in 1981, judetul Sibiu producea 21,5% din totalul de autobasculante din Romania sau ca nici nu a trecut bine Revelionul 1971 ca, in 5 ianuarie 1971, Nicolae Ceausescu, primul om al republicii din acea vreme, poposea la Mecanica Marsa.

Şi a tot crescut intreprinderea Mecanica si a inceput sa produca si masini de lupta si tancuri si alte cele, pana cand roata s-a intors: dupa Revolutia din 1989, comenzile s-au tot diminuat, colosii ce ieseau de pe poarta fabricii s-au imputinat, iar muncitorii - tot asa. Doar intreprinderea s-a... "inmultit" si s-a faramitat in societati comerciale. Una dintre acestea era, in anul 2005, printre primii datornici din judet la bugetul consolidat de stat, asa ca in acelasi an Consiliul Concurentei a autorizat un ajutor de stat in valoare de 6,6 milioane de lei cu conditia restructurarii firmei si a reducerii capacitatilor de productie, pana in 2010.

O alta societate "nascuta" din aceeasi fosta mare intreprindere Mecanica Marsa raporta la finele anului trecut 115 angajati, cu vreo 50 mai putini decat in anul 2009. Aceeasi societate comerciala avea in decembrie 2002 - 870 angajati, iar in decembrie 2003 - 606 salariati.

O viata de om, la Marsa

34 de ani a lucrat nea Ghita Mihalache la Mecanica Marsa, din 1963 si pana in 1997, asa ca a apucat sa vada si cum s-a ridicat uzina, devenind cea mai mare intreprindere a judetului, si cum a devenit o uzina fara­mitata in mici societati comerciale.

"Eu sunt din Sibiu si m-am angajat la Marsa in 1963, ca aveam un frate aici. Am lucrat pe tractor, pe camion, si apoi am fost sofer. in 1963, cand am venit eu aici, erau vreo 600 de muncitori, apoi a inceput sa se dezvolte: s-au inmultit masinile si oamenii angajati. Erau vreo 70 de autobuze care aduceau oamenii la munca; numai de la Sibiu veneau 15 autobuze la schimbul 1 si cate doua auto­buze la schimburile 2 si 3. Ieseau cate 100 de remorci pe zi din uzina ", povesteste nea Ghita.

La inceput, nea Ghita a facut naveta si, din trenul care il aducea zilnic la munca, vedea stufaris si balta in locul unde se inalta acum blocul in care locuieste cu familia. Prin ‘60 , erau doar cateva blocuri, dar incet-incet, balta si stufarisul s-au transformat in constructii din beton si caramida: prin ‘64- ‘65 s-a construit blocul A, apoi blocul B si tot asa... Blocul in care nea Ghita locuieste a fost dat in folosinta in 1973.

Recunoaste nea Ghita ca anii inceputului au fost mai grei: nu erau garaje, asa ca masinile erau tinute afara, in aer liber, iar iarna fiecare sofer se trezea cam de doua ori pe noapte, se imbraca si mergea afara sa-si porneasca autobuzul. "Altfel dimineata nu prea aveai cum sa-l urnesti din loc si sa pornesti dupa muncitori. Cu flacara si cu spray-uri porneam auto­buzele. Au fost si perioade mai grele, dar apoi s-a dezvoltat. Şi sa stiti ca mergeam cu drag la lucru. Din cate imi amintesc eu, la garaj eram 400 de angajati ", adauga nea Ghita.

incet-incet, insa, intreprin­derea nu a mai fost doar asa, o simpla intreprindere, ci a prins aer de oras. Da, era intre­prindere in acte, `i avea o viata a ei: de toate gaseai aici de la formatii de dansuri populare, la cantine, de la echipa de fotbal la ambulanta. "Aveam echipe de box, de judo, aveam fot­balistii de la "Carpati Marsa", aveam ansambluri de dansuri populare si formatie de teatru. in 1976 am fost cu formatia de Teatru la un festival la Roman si am luat locul I pe tara. Aveam club, biblioteca, sala de cine­matograf si de spectacole. Faceam nunti si revelioane impreuna, jucam sah si tenis: la uzina era o cantina mare unde se gatea si se trimitea mancare catre toate sub-cantinele de la sectii. iti luai bon si mancai", continua nea Ghita povestea din alte vremuri a Mecanicii Marsa.

Şi dintr-un asemenea furnicar cu mii de oameni si milioane de masinarii, s-a ridicat si co­lonia Marsa, colonie ce a avut, prin anii ‘80, peste 4000 de locuitori: "veneau copii din Mol­dova aici la liceu, veneau mun­citori si se stabileau aici." Şi tot din furnicarul asta a inceput sa plece catre tari de pe patru continente si numele Marsa, adica intreprinderea exporta cam 40 % din tot ce producea, se arata in Ghidul economic si comercial al Sibiului, editat prin 1975.

De exporturi isi aminteste destule si nea Ghita, ca doar asa a ajuns el pana in Irak. Se intampla prin 1980, cand de la Marsa au plecat vreo 5-6 convoaie cu autobasculante: "A fost atunci o actiune de export, impreuna cu Brasovul si Bucurestiul. Noi duceam in Irak autobasculante, iar ceilalti camioane si autocare. inainte sa plecam, o comisie se depla­sa pe ruta si stabilea totul: de la hotel, la parcari s.a.m.d. Aveam 40 de autobasculante la un transport. Şoferii mergeau pe roti, cu masinile, iar la intoar­cere ii aduceam noi in auto­buze. Am dus vreo 40 de auto­basculante pe cursa si s-au facut vreo 5-6 curse din octom­brie pana in luna mai a anului urmator", povesteste nea Ghita.

Salariu bun a avut nea Ghita, atat de bun incat desi numai el muncea, banii ii ajungeau sa-si intretina si sotia, si cei patru copii. in 1997 s-a pensionat pentru ca ii era frica de somaj: erau deja ani grei si strainii nu mai voiau parca masinile de la Marsa. Prin fostele hale nu a mai dat nea Ghita ca nu are de ce si apoi numai vreo doi-trei dintre fostii lui colegi mai lucreaza acolo.

Liniste de-ti sparge timpanele

Ce a mai ramas azi din intre­prinderea Mecanica de alta­data? Cateva sute de muncitori, cateva sectii in care se lucreaza si multe cladiri ce si-au pierdut utilitatea. Din fosta turnatorie, de pilda, au mai ramas doar zi­durile, la cantina unde se pre­gatea odinioara masa nu mai gateste nimeni, pe pista de incercare a MLI-urilor (masini de lupta) e o liniste de-ti sparge timpanele, iar pe zidurile pe care se urcau odinioara ma­sinile de lupta - nici pomeneala de urme de senile. 

Apa mai este inca in lacul artificial unde amfibiile intrau odata la scufundari, in teste. Problema e alta: halele de aici au fost construite dupa 1990, doar ca cine a avut nevoie de fier vechi s-a servit din plin din scheletul lor. Ca doar a fost si inca mai este fier vechi la Marsa... cum sa nu fie, cand aici s-au construit bascule de mare tonaj, cand aici exista kilometri de conducte (cele mai multe dintre ele inecate in balarii), hale in care basculanta pare un pitic sau stalpi metalici pe care mai stau inca spanzurate placute cu denumirile loca­litatilor de un soseau zecile de autobuze.

De fapt, daca vrei sa vezi ce a insemnat odata colosul in­dus­trial nr. 1 din judet, aici e cel mai bine sa poposesti in statia de autobuz. Din peroanele de altadata au mai ramas doar vreo sapte in picioare, adica sunt piloni metalici, cu copertine deasupra si cu placute ruginite pe care se mai poate citi ce autobuz poposea acolo: ca venea din Racovita sau Turnu Rosu, ca pleca la Bradeni, Boisoara sau Avrig. Peroanele sunt goale acum, la fel si sala de asteptare, dar daca privesti autogara de la intreprinderea Mecanica Marsa ii dai seama ca nu era cu nimic mai prejos decat o autogara de orasel. Ca doar 70 de autobuze veneau si plecau... intr-o alta lume, una in care intreprinderea Mecanica facea parte dintre colosii industriali ai Romaniei.


* La nivelul anilor 1973-1975, investitiile facute de statul roman la Marsa au fost de peste trei miliarde de lei (adica peste 100 de milioane de dolari). www.capital.ro

* Secvente din filmul "Pas in doi", 1985, au fost filmate in intreprinderea Mecanica Marsa. Filmul a fost regizat de Dan Pita si ii are in rolurile principale pe Claudiu Bleont, Ecaterina Nazare si Petre Nicolae.
de Maria Spatariu


Masini de cusut



Ai ceva de comentat ?

Da o nota acestei stiri ( mai mare, mai buna ) :

1

2

3

4

5




Alte stiri adaugate marti, 06 decembrie 2011






Poza Zilei Sibiu - Sibiu Cycling Tour 2020

Sibiu Cycling Tour 2020
~ 15 august 2020 ~
2003  2004  2005  2006  2007  2008   2009  2010  2011  2012  2013  2014

Tur Virtual in Sibiu
Tur Virtual in Sibiu
( actualizat in 18 05 2010 08:39 )
Poze din Sibiu
Poze din Sibiu
( actualizat in 27 iulie 2020 )
Loading
Atractii turistice
Atractii turistice
( actualizat in 26 11 2012 09:17 )
Sibiu Video
( actualizat in 27 07 2020 07:25 )
Autostrada A1 / AERIAL VIDEO / Lotul 1 (km 0 - 24) Autostrada A1 / AERIAL / Lotul 4 - Viaduct SacelAutostrada A1 / Lotul 4 / Saliste - Sibiu / ON-ROADInaugurarea podurilor din Cartierul TineretuluiSibiu Rally Show 2013 Aerial VideoTargul de Craciun Sibiu 2013 / Aerial video by Ovidiu Sopa Muzeul in aer liber din Dumbrava Sibiului / Muzeul Astra / PREVIEWPiata Unirii din Sibiu - noaptea (Aerial video) Sibiu by night (preview) / Aerial Video
Evenimente in Sibiu
Evenimente in Sibiu
( actualizat in 02 iulie 2019 )
Loading
 

Like Us on Facebook Follow Us on Twitter