Pana in ianuarie 2007, in Sibiu era ca nicaieri in UE - existenta importatorului unic al marcilor auto noi facea imposibila concurenta pe aceasta piata. Dupa 1 ianuarie, insa, intrarea in UE a schimbat legislatia.
in ciuda faptului ca Sibiul, alaturi de Romania, a intrat in Uniunea Europeana de mai bine de un an, "monopolul" pe marcile auto noi se mentine. Exista, in continuare, un singur dealer Dacia, un singur dealer Ford, unul singur Audi si asa mai departe. Desi legislatia permite concurenta si in acest domeniu, aceasta intarzie sa apara si, potrivit dealerilor locali, "monopolul" este mentinut in continuare, de aceasta data de regulile pietei. "Nu oricine isi mai permite, astazi, sa mai deschida o reprezentanta auto" - este motivatia prezentata de dealerii deja existenti.
"Pentru crearea unei reprezentante este nevoie de o investitie de aproximativ doua-trei milioane de euro. Iar problema cea mare nu este vanzarea propriu-zisa a masinilor, ci serviciilor post-vanzare. Acum, pe piata, nu mai este monopol, ci doar o selectie naturala. Pentru o reprezentanta, primesti din partea producatorului un manual de 1.000 de pagini cu regulile pe care trebuie sa le respecti", spune Cosmin Chindris, din partea Bavaria Cars.
CREŞTEREA de pe piata imobiliara din Sibiu si restul piedicilor economice sunt invocate si de alti dealeri drept factori care mentin monopolul de marca pe piata autovehiculelor noi. Majoritatea dintre ei sustin ca preturile pe care producatorii mondiali le practica pentru Romania sunt, oricum, mai mici decat cele practicate pentru aceleasi modele in alte tari. Faptul ca, anul 2007 a reprezentat un boom al vanzarilor de masini noi a impus un ritm care nu se va mentine mai mult de trei-cinci ani. Or, intr-o astfel de perioada scurta, investitiile ar fi greu de recuperat. "Piata auto a masinilor noi nu mai are cum sa creasca mult timp", sunt de parere dealerii.
SCHUNN International este dealer Mercedes in alte orase, dar la Sibiu s-a rezumat doar la comercializarea masinilor rulate. "Standardele impuse de producatori pentru o reprezentanta auto presupun cheltuieli mari. Iar nu stiu daca pentru anumite marci s-ar preta, la un oras precum Sibiul, doi dealeri. Poate doar la anumite marci, mai consacrate, cum ar fi VW sau Mercedes. Dar noi nu vrem sa intram pe piata din Sibiu", a declarat Christian Fuchs, director Schunn International Sibiu.
Concurenta pe servicii
Cei de la Trakia sunt singurii din Sibiu care vand marci de masini, noi, pentru care exista deja dealeri consacrati in judet. Reprezentantii Trakia nu au dezvoltat, insa, reprezentante auto pentru astfel de marci. "Chiar si cu mai multi dealeri pe aceeasi marca in oras, preturile masinilor nu au cum sa scada mult, deoarece preturile sunt impuse de producatori la nivel de tara. Ce poate face diferenta este calitatea serviciilor - preturile la piesele de schimb, la serviciile post vamzare, calitatea serviciilor si asa mai departe", spune Iulian Dordea, director in cadrul Trakia.
de Traian DELEANU