aug 08 2011
|
|
aug 08 2011
Pentru droguri, nu trebuie sa iesi din casa. Le aduc taximetristiiStiri din Sibiu: Reportaj Adauga un comentariu »
Chiar daca poarta pseudo-denumirea de `droguri legale`, rezultatul lor este tot catre cel produs de droguri tinde. Turnul Sfat ului va prezinta cum orice pusti din acest oras, la orice ora, poate avea la el in camera, cu 30 de lei, un pliculet de Special Gold, fara sa fie nevoit nici macar sa ajunga la vreun magazin. `Nisip decorativ` pentru cinci liniute, in cel mult 25 de minute. Cel mai cerut `nisip decorativ` de pe piata – 20 lei 0,25 grame In prezent mai sunt `doar` trei magazine ce vand etnobotanice, spre deosebire de sapte cate erau anul trecut pe vremea aceasta in oras. Indiferent daca e vorba de strada Rennes, Lunga sau Calea Dumbravii, magazinele de vise, cum sunt denumite popular, au aceeasi oferta de droguri. Produsele de aici se impart in doua categorii: `de fumat` si `de tras`. In prima categorie se gasesc niste plante de soi necunoscut care sunt stropite cu substante chimice (pulberea de praf de pe planta maruntita e evidenta). Rolul lor e acela de a simula senzatia data de marijuana si se gasesc sub numele de Ninja, Diesel, Get High, Afghan si asa mai departe. In cea de-a doua categorie se inscriu `prafurile`, care se administreaza nazal si au nume ca Pixie C, Special Gold, Pure, DMMC. Preturile variaza pentru produsele de fumat intre 10 si 20 lei, iar pentru prafuri intre 20 si 25 lei. La ingrediente, plicul de praf afiseaza un simplu `nisip decorativ`. Ca o acoperire ce frizeaza ironia, se dau si indicatiile de utilizare: `continutul plicului se varsa intr-un recipient la alegere`. Tragi-comicul apare insa pe partea de jos a plicului: `Strict interzis consumului uman. In caz de consum accidental consultati imediat un medic`. Comenzile de plicuri – numarul 1 in topul comisioanelor Tipul `Special Gold` e cel mai consumat, dupa spusele unor `cunoscatori` si dupa marturiile taximetristilor. Notiunea de comision in dispeceratele de taximetrie sibiene s-a schimbat. Daca primele locuri erau ocupate inainte de kebap-uri, de un an incoace plicurile de Special Gold sunt cele mai solicitate comisioane. Se comanda in special prafuri si desul de rar de fumat. Comisioanele se fac cu precadere noaptea si in weekend si sunt de multe ori pentru taximetristi comenzi in plus bine-venite. Comenzile constau de obicei de la doua plicuri in sus, iar media e de trei sau patru la o tura. `Intr-o noapte buna, fac si cinci, sase comisioane. Mie-mi convine, desi imi pare rau de ei!` povesteste un taximetrist de la 942. Un alt taximetrist marturiseste ca `e ceva de speriat ce se comanda. Zici ca-s nebuni! Dimineata la ora 10 inca mai primesc cate-o comanda`. O estimare rapida arata ca in Sibiu se vand cateva sute de plicuri zilnic, iar pe weekend depasesc lejer o mie. 63 de plicuri in 30 de ore Un alt sofer de taxi are o poveste pe cat de interesanta pe atat de terifianta. Acum cateva saptamani a `servit` niste clienti cu nu mai putin de 63 de plicuri de Special Gold. Dar nu intr-o singura cursa. A facut 13 drumuri la aceeasi adresa, de fiecare data ducand intre patru si sase plicuri. `Nimeni nu ia mai multe deodata. Toti cred ca se opresc la primele plicuri cumparate`. Intervine insa sevrajul si nevoia de a consuma din nou devine acuta. Clientii respectivului taximetrist (trei la numar) incepusera de vineri dupa-masa si terminasera abia sambata seara. `Erau deja transformati la fata cand ieseau dupa comanda`, mai marturiseste soferul. Intamplator sau nu, din aproximativ aceeasi perioada de cand a inceput `moda` cu comisioanele de la magazinele de vise, firmele de taxi au creat o linie speciala de comisioane, spre care este redirectionat clientul. Cum am cumparat un plic de Special Gold Reporterul Turnul Sfatului a incercat – si reusit – direct, fara nicio greutate, sa cumpere la mijloc de saptamana un pliculet de `nisip decorativ`, prin intermediul taximetristilor. Dispecera de pe lina de comisioane a preluat foarte amabil si natural comanda de `un plic de Special`, dupa care a retinut numarul de mobil pentru a fi anuntat cand ajunge livrarea. Nu mai tarziu de 25 de minute, taxiul era in fata blocului asteptand banii pe plic si pe cursa. Plictisit si fara macar o privire banuitoare, taximetristul a inmanat plicul, si-a luat banii si a pleacat. E un plic postal verde, sigilat, pe care nu scrie nimic. Atasat se gaseste bonul pe care scrie clar 1 X SPECIAL GOLD DECORATIV. Desfacut, plicul contine plicul propriu–zis (sigilat de altfel si el) si doua paie scurte. Paie ambalate igienic, cu intentia de nu infecta cand sunt introduse in nas pentru a priza continutul. Suma finala: 33 de lei (20 de lei plicul si 13 lei cursa taximetristului) pentru 0,25 grame de `fericire`. Ce simti? Turnul Sfatului a si stat de vorba cu unul din consumatorii unor astfel de prafuri. Dezinvolt, tinerelul a povestit tot `procesul tehnologic`: pe o oglinda praful se imparte in cinci `liniute`. Dupa prima doza administrata, aceasta si-a facut aproape instant efectul. `O senzatie puternica de caldura in piept te imobilizeaza pentru cateva secunde. Urmeaza o preudo-euforie manifestata prin pofta de dans si de vorbit iesita din comun`. Tanarul recunoaste ca dispozitia i s-a schimbat brusc intr-una mai buna. `Simt o mare pofta de viata`, spune el. Starea dureaza aproximativ 20 de minute. Dispozitia isi pierde treptat din intensitate si ii ia locul una mai putin placuta. Se instaleaza moleseala si locul extazului e luat de agonie. `E o stare de disconfort general a carei solutie pare a fi doar administrarea unei noi doze`, marturiseste tanarul. Proportiile consumului mai pot fi observate dupa ambalajele goale care sunt aruncate langa cosurile de gunoi ale bailor din cluburi, pe trotuare prin oras sau, mai trist, in cosurile de gunoi din toaletele scolilor. Lupta autoritatilor La Sibiu lupta impotriva etnobotanicelor a inceput in luna ianuarie a anului trecut, cand comisarii Garzii Fiananciare au hotarat sa controleze la sange magazinele de vise si si-au propus sa speculeze orice neregula, astfel incat sa le poata inchide. Mai apoi, in martie, premierul Emil Boc a cerut ca in toata tara sa fie controlate magazinele de vise. De atunci insa, lupta autoritatilor locale cu etnobotanicele a devenit tot mai grea. Asta pentru ca desi unele magazine s-au inchis, consumatorii sibieni au de unde sa se aprovizioneze in continuare; fie de la cele trei magazine care mai exista, fie prin comenzi online fie prin dealeri care merg in discoteci. De curand, prefectul Sibiului, Horatiu Racuciu, a fost initiatorul unui filmulet postat pe YouTube, viral in care, printre altii, actorii Ofelia Popii si Florin Cosulet, cantareata Anya, campioana mondiala la culturism Liliana Pall si naistul Radu Nechifor indeamna promoveaza lupta impotriva etnobotanicelor. Filmuletul poarta numele M.A.N.I.F.E.S.T. - Mai Atent! Neglijenta si Indiferenta Fac din Etnobotanice Stapanul Tau. Alte stiri adaugate luni, 08 august 2011Arhiva stirilor locale |
|