SIBIU HOME  |   CONTACT  |   SERVICII  |   WEB DESIGN  |   WEB HOSTING  |   DIGITAL PHOTOGRAPHY  |   SEO (SEARCH ENGINE OPTIMIZATION)  |   INTERNET CONSULTING

Sibieni care au botezat Luna

Stiri din Sibiu: Administratie Adauga un comentariu »

La sute de mii sau la sute de milioane de kilometri distanta se gasesc numele sibienilor pe cer. Nici nu e de mirare, caci cu János Bolyai si cu Hermann Oberth ne intalnim si pe Luna si printre asteroizi. Ei sunt cei doi sibieni ale caror merite in stiinta au fost recunoscute in botezul cerului.

János Bolyai, dintr-un sat uitat de lume sus pe cer

Cine trece astazi prin Buia, un sat cu o mana de locuitori si un castel darapanat, din pacate, nu are cum sa intuiasca faptul ca un om al carui tata a fost nascut chiar pe aceste meleaguri, a ajuns sa fie pomenit de cautatorii in stele. Doar daca ar face un popas la statuia lui János Bolyai sau la micul muzeu deschis in sat in memoria matematicienilor Bolyai, Farkas - tatal si János - fiul, ar putea avea o idee despre pagina de istorie pe care cei doi Bolyai au scris-o in matematica.

Un revolutionar al geometriei si fizicii teoretice este considerat astazi Bolyai János. S-a nascut in 1802, in familia matematicianului Farkas Bolyai din satul Buia, asa ca nu e de mirare ca pasiunea pentru cifre si calcule avea sa se iveasca inca din copilarie; "la 14 ani cunostea lucrarile lui Euclid si Euler, algebra superioara si calculul diferential si integral ", se arata pe https://telekiteka.ro, site-ul oficial al Bibliotecii Teleki - Bolyai din Tg. Mures.

Iar preocuparile sale au rodit in cercetarile geometriei neeuclediene, asa ca la doar 21 de ani ii scrie tatalui sau: "...din nimic am creat o lume noua ". Aceasta lume noua incepe sa se arate odata cu publicarea operei sale fundamentale "De scientia spatii ", care apare la sfarsitul lucrarii tatalui sau "Tentamen ". Desi revolutionara pentru geometrie si fizica teoretica, "lucrarea ramane necunoscuta lumii stiintifice, iar János Bolyai moare singur si necunoscut in anul 1860, fiind inmormantat in Cimitirul reformat din Targu-Mures. Valoarea matematicianului este recunoscuta unanim la o jumatate de secol dupa moarte, in anul 1911 fiind exhumat si inmormantat alaturi de tatal sau ", scrie site-ul amintit.

Omagiat este insa Janos Bolyai si de cei care boteaza cerul; asa se face ca din 1970 un crater de pe Luna ii poarta numele. Conform Nomenclatorului Planetar al Uniunii Astronomice Internationale, un crater cu diametrul de 102,22 km a primit numele sibianului, fapt reconfirmat si pe site-ul oficial al NASA.

Craterul se gaseste in emisfera sudica, pe fata indepartata a Lunii. La sud-est de el se gaseste craterul Eötvös, iar la nord - Neujmin. Eroziunea accentuata si impactul cu alte corpuri au facut ca craterul Bolyai sa-si modifice aspectul si sa arate, mai degraba, ca o campie.

Site-ul wikipedia mentioneaza, de asemenea, asteroidul 1441 Bolyai, botezat se pare dupa acelasi matematician cu radacini in Sibiu. Asteroidul apare si pe site-urile NASA, doar ca nu este specificat dupa cine a fost botezat, ci doar descoperitorul lui - György Kulin, cel care l-a observat in 26 noiembrie 1937. Se pare ca asteroidul are un diametru de 14,76 km si a fost ultima data observat in anul 2004.

Hermann Oberth, de la rachete la cratere si asteroizi

Daca am calatori la 150.000.000 kilometri distanta de noi, am intalni un alt roman: pe Hermann Oberth, cel al carui nume a fost imprumutat unui asteroid din centura principala de asteroizi, situata intre Marte si Jupiter. De ce? Explicatia este simpla: "Hermannn Julius Oberth a fost un om de stiinta nascut la Sibiu. Este, impreuna cu Konstantin Tsiolkovsky si Robert Goddard unul dintre parintii astronauticii ", noteaza site-ul oficial al Observatorului Astronomic Amiral "Vasile Urseanu ". Asteroidul a fost descoperit in 25 martie 1971, de catre C. J. van Houten si I. van Houten-Groeneveld, la Observatorul Palomar, are un diametru de maxim 6 km, se afla la distanta medie de 150.000.000 km de Terra si ultima data a fost observat chiar in acest an pe 22 mai, se arata pe unul dintre site-urile oficiale NASA, site dedicat dinamicii sistemului solar.

Şi nu e asteroidul singurul omagiu ce i s-a adus pe cer lui Hermann Oberth: Muzeul De Istorie a Spatiului din New Mexico mentioneaza si craterul de pe Luna ce poarta numele aceluiasi om de stiinta. Craterul e situat pe fata intunecata a Lunii, la sud-est de craterul Gamow. Conform Nomenclatorului Planetar are un diametru de 49.52 km si fost botezat dupa sibian inca din 1997.

Hermann Oberth s-a nãscut la 25 iunie 1894 in Sibiu, iar primul proiect pentru o rachetã cu echipaj uman l-a conceput pe cand avea doar 15 ani ºi asta dupã ce a reuºit sã deducã formula de bazã pentru ridicarea rachetei. Trei ani mai tarziu fãcea deja calcule pentru prima sa rachetã cu combustibil lichid.

Interesul pentru rachete ºi cosmos avea sã sporeascã de-a lungul anilor, iar studiile de fizicã de la Cluj, Munchen, Göttingen ºi Heilberg aveau sã ii dea baza ºtiinþificã necesarã. Aºa se face cã in 1923 ii apare prima operã " Racheta spre spaþiul interplanetar ", care conþine patru teze deschizãtoare de drum in construcþia rachetelor. Anul 1929 echivaleazã cu recunoaºterea internaþionalã: lucrarea " Cãi ale zborului interplanetar ", numitã ºi " Biblia astronauticii ºtiinþifice " este distinsã cu Premiul internaþional pentru ºtiinþa zborurilor interplanetare. Au urmat ani de cercetare in timpul cãrora Oberth a dezvoltat mai multe metode experimentale de rachete, formule, relaþii fizico-matematice ºi idei conceptuale, aºa cã nu e de mirare cã a ajuns sã lucreze in Germania ºi SUA, in cercetare sau cã este considerat unul dintre pãrinþii rachetelor ºi astronauticii, alãturi de Tsiolkovsky si Goddard.

Masini de cusut