SIBIU HOME  |   CONTACT  |   SERVICII  |   WEB DESIGN  |   WEB HOSTING  |   DIGITAL PHOTOGRAPHY  |   SEO (SEARCH ENGINE OPTIMIZATION)  |   INTERNET CONSULTING



Sibiul, locomotivele sale, si muzeul unde ele "dorm "

Stiri din Sibiu: Reportaj Adauga un comentariu »

" Ce stie satul, nu stie barbatul " este un proverb care ar putea fi folosit ca slogan turistic la multe obiective si locuri interesante din orasul nostru. Asa e, prea mandri fiind ca am fost cultural-europeni in Anul Cortului 2007, prea setati sa aratam turistilor pietele Mica, Mare si Huet si in minte cu prea multi Hermanni urati din fibre de sticla, cavaleri " medievali " scoborati mai degraba din jocurile de calculator ori filmele fantasy, uitam cu desavarsire, noi, localnicii, ca Sibiul are multe, multe puncte de atractie pentru turistii reali sau prezumtivi. Dar de povestea asta am mai scris parca.

Tot cautand prin " resursele online " date despre un muzeu sibian, pe cat de anonim pe plan local, pe atat de cunoscut pe plan international, cel al Locomotivelor cu Abur, am gasit (pe Metropotam), o definitie cat se poate de obiectiva despre felul in care ne promovam, noi, sibienii, turismul: " informatie scheletica ". Asa este. Multe Obiective Turistice locale au parte de o informatie scheletica. Uneori chiar nevertebrata. De ce, nu e treaba noastra, ci a departamentelor de turism din diverse institutii, care sincer, nu prea inteleg cu ce isi ocupa cele 8 ore bugetare minus weekend la fel de bugetar.

Da, Muzeul Locomotivelor cu Abur din Sibiu este o destinatie " de top ", cum se spune, pentru pasionatii de cai ferate: rail-fani, railbuffs, trainspotteri, sau cum li se va mai spune pe meridianele drumurilor de fier ale lumii. Acestia sunt o specie aparte de pasionati. Pe ei in intereseaza tot ce tine de calea ferata: locomotive cu abur, diesel sau electrice; vagoane de orice fel; utilaje de intretinere si reparatii sau, de fapt, tot ce are roti si merge pe sine; poduri, sine, traverse, bariere, gari, halti, remize sau depouri; bilete de tren sau mersuri ale trenurilor; cai ferate abandonate. Ei merg intr-o calatorie nu pentru a ajunge la o destinatie, ci de dragul de a merge cu trenul. Ei bine, pentru ei, Sibiul ca destinatie de vacanta inseamna, in primul rand, depoul de locomotive si muzeul din el. Plus ce mai pica pe langa, spre disperarea cerberilor CFR-ului pentru care orice halta parasita ori traversa din lemn putrezita este un secret de stat.

Despre Muzeul Locomotivelor cu Abur din Sibiu afli date de pe pagina web a Primariei din localitate: " Adresa: Str. Dorobantilor 22; Tel.: 0269 431685

Muzeul de locomotive cu aburi Sibiu a fost inaugurat in 1994 si prezinta 35 de locomotive cu aburi, 2 macarale cu aburi si 2 pluguri cu aburi fabricate intre anii 1885 - 1958... ". Exact asa scrie pe site. Cu " s " ul scapat de sub control, ca merge si asa, nu?

Dar, sincer, o vizita acolo, printre locomotive mari sau mici, ingrijite sau ruginite, vechi sau mai putin vechi, merita facuta. Pentru ca in depoul de pe " Dorobantilor 22 " exista, inca valori. Valori nepuse in valoare, pentru ca pe noi ne preocupa prea mult gardul vopsit de pe centru. Oricum, treaba mai buna o fac " railwayfanii " romani si straini, care au umplut netul, forumurile si Flickr-ul de fotografiile facute aici. Asta e soarta pasionatului. Sa faca treaba mai buna, moca, decat altii platiti pentru asta.

El, Muzeul

Ca sa fiu sincer, zona feroviara a Sibiului mi-era cunoscuta inca din ultra-frageda tinerete. Locuind in cartierul Lazaret, evident ca drumul peste Podul Garii (cel vechi, nu cel nou, care vibreaza ca la cutremur de fiecare data cand trece ceva mai greu pe el) imi oferea o panorama interesanta a tot ceea ce era trenuri, gara, semafoare. Plus ca, pe atunci, CFR-ul avea farmecul sau. Şi mirosul sau. De gudron incalzit, de carbune si abur, de motorina si petrol. Locomotivele cu abur inca erau utilizabile in anii 70-80. Casa lor era depoul. Iar ca mic copil, a fi in prezenta monstrilor negri de fier care pufaiau, suierau, umblau ori stateau, era ceva fascinant. La fel de fascinant ca si culorile semafoarelor, vocea de la megafon care striga " Alo blocu " (de unde si zicatoarea " Alo blocu / Fa ca porcu ") Ca si mersul cu trenul, care era altceva decat ceea ce e acum. CFR-ul era in casele noastre. Mersul Trenurilor, biletele din carton " piscate " de " nas ", ceasul desteptator al bunicilor (" CFR " si el, cu o locomotiva " Malaxa " gravata pe cadran), permisele gratuite de calatorie si chiar mancarea, luata la oala si cratita, cu desertul pe capacul asezat invers, de la " oficiul " Cantinei CFR de pe Dorobantilor, biblioteca si discoteca cea mai apropiata de la Clubul CFR, biletele la mare cumparate de la Agentia de Voiaj CFR, Liceul CFR, pardon " Industrial Nr. 2 Cai Ferate ", unde multi dintre noi am facut scoala. CFR-ul era a doua armata. Ei bine, urmele acestei epoci in care trenul era mijlocul de transport numarul 1 pentru romani, pot fi vazute/gustate aici, in Depou.

Ultima oara am fost acolo in " vizita de lucru ". Un var al unui coleg, de prin Moldova, voia sa vada NEAPĂRAT Muzeul Locomotivelor cu Abur de la Sibiu. Ceea ce am si facut. Am ales data si ora intalnirii si am purces. Cum ajungi acolo? Pai simplu. Mergi, de la giratoriul din Cartierul Tineretului, pe Calea Gusteritei, " fentezi " pe dreapta Podul Garii, apoi faci dreapta, paralel cu calea ferata, pana unde poti lasa masina. Treci voiniceste si atent peste linii si ajungi la intrarea in depoul-muzeu. O alta cale, ceva mai incalcita, este peste Podul Garii, apoi, cumva, pe Dorobantilor , de unde o straduta mica te duce la parcarea din fata aceluiasi muzeu-depou. Şi intri linistit. Pentru ca, in principiu, intrarea e libera. La fel, cei din depou nu au probleme cu vizitatorii ori turistii-fotografi, pentru ca sunt deja obisnuiti cu ei, nu fac rau exponatelor, nu sunt obraznici, iar ghid poate fi oricine lucreaza acolo. Muzeul are doua portiuni. Cea din fata, si cea din " culise ". Ambele la fel de interesante si vizitabile, atata timp cat nu iti interzice nimeni accesul. Ba da. Cainii. in zona in care exponatele-locomotive, vagoane si altele stau " in conservare ", trebuie sa fii cu ochii in patru, ca " marine "-ul american in jungla vietnameza. Un avertisment pentru vizitatoarele de sex feminin: atentie, orice catel mic, pufos si simpatic are parinti care nu sunt mici, nu sunt pufosi, si exista riscul ca ei sa nu fie simpatici, ci chiar ostili. in definitiv ei sunt sefi acolo, e teritoriul lor, iar noi suntem doar niste straini care ii deranjeaza. Dar, cu atentia necesara, se poate trece peste acest impediment canin tipic romanesc si sibian.

Muzeul a fost inaugurat in 1994, la 28 august, ca Muzeul Locomotivelor cu Abur al Regionalei CF Brasov. Programul de vizitare este zilnic, intre orele 8 si 16.

Dar sa trecem la lucruri mai concrete. Ce se poate vedea? Pai, dupa cum spune prezentarea oficiala, 35 de locomotive cu abur, doua macarale cu abur si doua pluguri de zapada cu abur. Perioada de fabricatie: 1885 - 1958. Printre " staruri "

Conform cfr.ro, dintre locomotivele expuse, sapte au fost active si au remorcat trenuri de epoca: 764.205 (ultima locomotiva cu abur a " mocanitei " Sibiu-Agnita) 140.117, 231.065 (faimoasele " Pacific "-uri) 50.451, 50.497, (inca folosite pentru manevra, in Sibiu, la finele anilor 80) 230.224, 150.1105 (cunoscuta ca cea mai puternica locomotiva cu abur din Romania. Este de fapt, o locomotiva germana folosita in timpul celui de-al doilea razboi mondial si a ajuns in dotarea CFR ca " despagubire de razboi " din partea Uniunii Sovietice in anii 1949-1950). Functionale mai sunt, conform aceleiasi surse, doua locomotive 140.117 si 230.224. Evident ca mai sunt piese " de top " aici. Locomotivele seria 142.000, cunoscute si ca " Malaxa " (desi unele au fost construite la Resita), cele mai rapide de pe caile ferate romanesti, care ajungeau la o viteza de 140 km/ora, viteza imposibila pe actualele linii SNCFR, in anul 2010. Mai este macaraua Ardelt WMA 654, fabricata in Germania, in 1939, care putea ridica 35.000 kg. Şi plugurile de zapada rotative, semn ca, pe vremuri, prima ninsoare nu ne prindea, ca de obicei, nepregatiti. Mai sunt locomotivele Mocanitei, cele adevarate. Adica cele folosite intr-adevar pe linia ingusta de la noi, cea care a carat vagonul fara geamuri la " reabilitarea " ce a avut loc recent neavand vreo legatura cu linia Agnita-Sibiu. Prin spate, mai sunt cateva vagoane interesante, dintre care unul se pare ca a apartinut trenului " prezidential " al lui Gheorghe Gheorghiu-Dej si un vagon de calatori interbelic. Ca sa nu mai spunem de inca existentele pompe de alimentare ale locomotivelor cu abur (erau in in gara, dar le-au ras baietii), de platforma rotativa din mijlocul depoului, de cladirile majoritatea interbelice din zona ori de vecinatatea cu depoul Mocanitei, unde si acolo se gaseste cate ceva, printre buruieni (vagoane de incalzire si ceva locomotive). Vazand toate acestea (" si mai mult decat atat ", vorba sloganului vadimian), iti faci o idee despre ce a fost calea ferata in Romania. O institutie mamut, care functiona.

La final, spunem ca, prin Ordinul nr. 2.686 din 31 decembrie 2000 al Ministrului Culturii, toate locomotivele cu abur din muzeul locomotivelor sibiene au fost declarate tezaur al patrimoniului cultural national. Deci, sunt protejate, cel putin teoretic, de lege.

Dar mai ramane ceva. Statutul nesigur al muzeului, care traieste doar prin bunavointa pasionatilor, ceferisti sau doar " railfani ". Lipsa de promovare pe plan local, desi locul este, cum am mai spus, un punct important pe Harta turistica a orasului, dar cineva de prin vreun birou va trebui sa si priceapa asta. Plus faptul ca, sunt sigur, fiecare gara, halta ori P.O. (Punct oprire) de pe harta feroviara a Romaniei are ceva demn de vizitat, admirat, fotografiat. in general, aceste bunuri care in oricare tara civilizata (nu Romania!) sunt tratate ca facand parte din patrimoniul istoric, aici sunt un fel de cui in talpa, niste darapanaturi ori fiare vechi fara valoare, iar faptul ca strainii sunt fascinati de ele demonstreaza nu ca avem logistica necesara unei infrastructuri bune de turism feroviar, ci ca " aia ", sunt doar niste turisti dementi care au luat-o razna de prea mult bine, si nu pun botul la arteziana din Piata Mare, mancarea specifica, pensiunile cu termopane ori galopul prin centrul istoric. Am mai spus-o, daca ar fi idei, bunavointa, deschidere si oameni potriviti, Sibiul ar putea fi chiar cum incercam sa ne laudam, o Mecca a turismului de orice fel. Chiar si a celui feroviar. Muzeul Locomotivelor cu Abur si popularitatea sa o demonstreaza.

incheiem aici. Şi va indemnam ca, in zilele fara ploaie, sa va luati copiii de mana si sa le aratati depoul si locomotivele de acolo. Merita. O garantam noi, cei care am fost acolo. De cateva (zeci) de ori.
de Dumitru Chiselita


Med Elite



Ai ceva de comentat ?

Da o nota acestei stiri ( mai mare, mai buna ) :

1

2

3

4

5




Alte stiri adaugate luni, 25 octombrie 2010






Poza Zilei Sibiu - Raliul Sibiului 2020

Raliul Sibiului 2020
~ 25 noiembrie 2020 ~
2003  2004  2005  2006  2007  2008   2009  2010  2011  2012  2013  2014

Tur Virtual in Sibiu
Tur Virtual in Sibiu
( actualizat in 18 05 2010 08:39 )
Poze din Sibiu
Poze din Sibiu
( actualizat in 17 august 2020 )
Loading
Atractii turistice
Atractii turistice
( actualizat in 26 11 2012 09:17 )
Sibiu Video
( actualizat in 17 08 2020 11:43 )
Autostrada A1 / AERIAL VIDEO / Lotul 1 (km 0 - 24) Autostrada A1 / AERIAL / Lotul 4 - Viaduct SacelAutostrada A1 / Lotul 4 / Saliste - Sibiu / ON-ROADInaugurarea podurilor din Cartierul TineretuluiSibiu Rally Show 2013 Aerial VideoTargul de Craciun Sibiu 2013 / Aerial video by Ovidiu Sopa Muzeul in aer liber din Dumbrava Sibiului / Muzeul Astra / PREVIEWPiata Unirii din Sibiu - noaptea (Aerial video) Sibiu by night (preview) / Aerial Video
Evenimente in Sibiu
Evenimente in Sibiu
( actualizat in 02 iulie 2019 )
Loading
 

Like Us on Facebook Follow Us on Twitter