noi 28 2006
|
|
noi 28 2006
"Sper să conving Sibiul că are un sistem de trolee si tramvaie cu valoare în Europa"Stiri din Sibiu: Adauga un comentariu »
Salzburgul speră să devină în 2012 gazda Olimpiadei de iarnă. Unul din atuuri este reteaua de transport, impecabil pusă la punct. Directorul general al societătii care administrează transportul în comun în orasul austriac, Gunter Mackinger, s-a aflat ieri în Sibiu, pentru a se întâlni cu primarul Klaus Johannis. Scopul întâlnirii: sibienii pot învăta din exemplul Slazburgului. Reporter: De ce a renuntat Salzburgul la autobuze? Gunter Mackinger: Noi am vrut să reînnoim parcul auto. Am luat în calcul mai multe variante si am ajuns la concluzia că dezvoltarea retelelor de troleibuze este cea mai rentabilă din punct de vedere economic. A realizat un program bazat pe mai multe criterii si acesta a demonstrat că trebuie să dezvoltăm troleiubuze si trenuri. În 2005 am renununtat total la autobuze. Deja am observat că după multi ani în care cifra călătorilor era în scădere, am avut un număr crescut de călători. Rep.: La ce sumă se ridică o astfel de investitie? G.M.: În Salzburg s-au cheltuit pe dezvoltare, în jur de 3 milioane de euro pe an. Rep.: Există asemănări între Salzburg si Sibiu? G.M.: Există chiar o bună asemănare. Ambele orase au aproximativ aceasi structură, aceeasi arhtectură, cu un număr foarte mare de turisti, cu aceeasi putere de a atrage imaginea asupra lor. Salzburg se pregăteste ca în 2012 să devină gazda Olimpiadei de iarnă, asta si datorită transportului în comun. De fapt, si Atena a făcut acelasi lucru, a investit foarte mult în transport, iar Peking a făcut acum acelasi lucru. Rep.: Ce atuuri are troleibuzul în fata autobuzului? G.M.: Noi în ultimii trei ani am introdus trei linii, iar la anul vom avea o altă linie nouă. Vom iesi din oras si vom lega anumite localităti de lângă oras. Am realizat multe studii, am tras linie si am văzut avantajele si dezavantajele. Se poate porni chiar de la structura psihologică a omului. Tramvaiul si troleibuzul dau o anumită sigurantă, că merg pe o anumită linie. Am constatat că tramvaiul aduce 25 la sută mai multi călători, iar troleibuzul 15 la sută. Troleibuzul este mult mai economic, nu poluează si are o durată de viată dublă fată de autobuz. Rep.: Ce asteptati de la întâlnirea cu primarul Klaus Johannis? G.M.: Sper să conving orasul Sibiu că sistemul de troleibuze prezent în oras este o valoare, pe care multe orase din Europa nu o au si după care acum tânjesc. Este extrem de dificil acum să implementezi un astfel de sistem, într-un oras în care până acum nu a existat. Suntm multe orase care au renuntat si acum revin la acest tip de transport. În mod special în Uniunea Europeană, troleibuzele sunt indicate din punct de vedere economic si al emisiilor de CO. Uniunea are anumite limite ecologice care sunt pe an ce trece tot mai drastice. Pentru Sibiu, troleibuzul este răspunsul corect.. Rep.: Deja în Sibiu s-a investit foarte mult în autobuze. A fost o investitie gresită? G.M.: Cred că Sibiul va necesita si pe viitor autobuze, pentru că parcul de autobuze trebuie înnoit. Nu sunt investitii pierdute. S-a investit mult si în troleibuze, Sibiul este dealtfel singurul oras din România care elemente moderne de prindere. În Sibiu sunt si retele de curbă ce ar permite o viteză mult mai mare în viraje. Trebuie doar folosite. Cred totusi că reteaua deja existentă trebuie structurată din nou. Retelele de troleu ar trebui circulate mult mai des. Transportul paralel, cu trolee si autobuze este relativ scump si ar trebui să se renunte la această procedută. O linie sau alta ar trebui prelungită. Sunt retele mai rapide. Rep.: Cum vedeti o posibilă colaborare cu Sibiul? G.M.: Am putea să sprijinim oamenii din Tursib pentru a-i califica si pentru a fi mai profesionisti în implementarea retelelor care există. Oricând vom putea face o prezentare, în care troleibuzul să arătăm că troleibuzul este mult mai ieftin decât autobuzul. S-a realizat de exemplu un studiu în Solingen. Orasul are 80 de troleibuze, dar si autobuze. Costurile pe kilometru pentru un autobuz sunt de 1,46 euro. Costurile pentru un troleibuz sunt de 1,49 de euro. Dar troleibuzele au un sistem care arunc înapoi în retea curentul electric produs atunci când rulează în relanti. Cu acest sistem implementat, troleibuzul consumă 1,39 euro pe kilometru. Troleibuzul înseamnă bani economisiti, înseamnă protejarea naturii, dar si călători mai multi. Dacă în Salzburg am avea autobuze am avea 5.600 tone de emisii de dioxid de carbon în plus, anual. Un alt aspect important este dezvoltarea energiei electrice. Din 1991, până în prezent pretul curentului electric a fost cam pe aceasi linie. În schimb, pretul motorinei este în crestere. Am făcut totodată un total al duratei de viată al masinilor. Un troleibuz costă la început aproape dublu, însă putem să vedem că are o durată de viată mult mai lungă si costuri de întretinere mult mai mici decât autobuzul. Alin BRATU Alte stiri adaugate marti, 28 noiembrie 2006Arhiva stirilor locale |
|