SIBIU HOME  |   CONTACT  |   SERVICII  |   WEB DESIGN  |   WEB HOSTING  |   DIGITAL PHOTOGRAPHY  |   SEO (SEARCH ENGINE OPTIMIZATION)  |   INTERNET CONSULTING



Turnul Spart, straja Oltului

Stiri din Sibiu: Administratie Adauga un comentariu »

Cand mergi spre Ramnicu Valcea, la volan sau cu trenul, poti vedea, pe malul Oltului, o constructie care parca a aparut dintr-un film eroico-fantastic hollywoodian. Un turn rotund din piatra, parca taiat pe jumatate de o spada gigantica, ce pare a rasari din apele raului. Este Turnul Spart. Una din portile de intrare in Transilvania din perioada medievala. O constructie impunatoare care are nenorocul de a fi admirat doar din viteza masinii ("a, uite un turn") sau de a servi ca "decor" pentru grataragii de ocazie pe care il folosesc ori ca aparatoare de vant pentru focul unde se parlesc micii sau cotletul, ori ca pubela pentru ramasitele festinului "la iarba verde". Pe vremuri, era o componenta a unui amplu complex militar de aparare a frontierei transilvane de atacurile venite dinspre sud alaturi de cetatile Lotrioarei, Turnu Rosu si Talmaciu/Landskrone. Acum, este doar un turn inghesuit intre Olt si drumul national suprainaltat dupa "sistematizarea" ceausista a Vaii Oltului. si punctul unde, cu secole in urma, era frontiera cu Valahia.

Legenda, istorie si aberatie

Un merit are, din start, Turnul Spart din Valea Oltului. Este cel mai "legendar". Alura sa masiva, decorul in care se afla si faptul ca arata mult mai vechi decat este de fapt, a facut din el un fel de "ciuca a legendelor" si a povestirilor pseudoistorice. A fost considerat, prin secolul al XIX-lea, turn roman, componenta a "Portii lui Traian" sau "Poarta Romanilor", pentru ca pe aici au trecut o parte a trupelor lui Traian cand au invadat Dacia. insa aceasta poveste romantica are meritul de a fi cel putin pitoreasca si cu ceva samanta de realitate: in defileul Oltului au existat castrele romane Arutela si Caput Stenarum.

Dar Turnul Spart a reusit, cel putin in ultimii ani, sa adune cele mai ulte informatii care se bat cap in cap (daca nu bat chiar campii), adevarul istoric - "subtire" si el in materie de informatii - lasand locul unor eopoei demne de o noua serie a Stapanului Inelelor. Aflam astfel ca Turnul Spart sau Halberturm sau, dupe alte surse, Gebrochener Turm, a fost construit de.... daci (s!s) cu sclavi romani, ca avea la subsol un intreg complex de tuneluri desigur secrete prin care dacii lui Decebal (evident!) loveau din spate trupele cotropitorilor romani care "zadarnic incercau acestia sa le dea de urma, vitejii lui Decebal erau asemenea unor fantome ce rasareau in diverse locuri, pentru ca, apoi, sa dispara pe drumuri subpamintene numai de ei stiute". Am citat din povestea, pardon articolul publicat de pagina web "Vacante si calatorii". Tot aici gasim si povestea... spargerii turnului "Sfaramat", cum este numit el: in 1438, de catre turci. De ce l-or fi "sfaramat" doar pe jumatate, aceasta nu se mai spune...

O descriere mai "cu picioarele pe pamant" o avem intr-o editie din Dilema Veche, unde ni se spune ca Turnul Spart a fost zidit in 1501 si s-a prabusit partial in 1533, din cauza unei revarsari a Oltului. Lucru plauzibil dar destul de nesigur, deoarece tocmai latura dinspre Olt a ramas intreaga.

Dincolo de speculatii sau fantezii jurnalistico-romantice, fortificatia de la Turnul Spart a fost ridicata, conform specialistilor, in secolele XV-XVI, sapaturile arheologice efectuate aici in anul 1991 scotand la iveala urme ale fortificatiei medievale, ale cladirilor construite ulterior plus "evidentierea unor nivele de arsura sau depuneri rezultate din inundatii".

Turnul Spart a fost, clar, o fortiificatie de granita si un, in limbaj actual "Punct de control la trecerea frontierei" dintre Valahia si Transilvania. Asezat in asa fel incat sa controleze total drumul care trecea pe malul Oltului de la Caineni catre Boita, ansamblul fortificatiei mai era compus dintr-ul zid care pornea de pe coasta muntelui, cu un pasaj boltit la nivelul drumului si prelungut dincolo de turn pana in albia Oltului. Unele reconstituiri ne arata Turnul spart ca avand la nivelul superior guri de pacura si de tragere si un acoperis circular, iar zidul avand doi contraforti si un drum de straja.

Picturile si desenele de epoca ni-l arata aproape in starea actuala, observandu-se zidul care traversa vechiul drum (pictura lui Fr. Neuhauser) sau o constructie cu un etaj, probabil punct de control dincoace de carantina care era la Rau Vadului. Era un loc de popas "peste noapte" pentru cei care mergeau spre Transilvania cu negustorie, pictura lui Neuhauser ararand chiar o "tabara" de acest gen cu oameni imbracati in port romanesc care au campat aici cu familie, cai si vite.

Un supravietuitor

Acum, din fortificatia de granita de dincolo de Boita a ramas doar jumatatea de turn, cu fata spre Olt, si o urma de zid pe coasta muntelui, la marginea soselei care duce spre Ramnicu Valcea. Este relativ usor de ajuns in preajma lui, treptele din zona podului peste paraul Meghis sau "devierea" care "intoarce" dinspre DN7 fiind accesibile si pietonului, si conducatorului auto. Un indicator confirma ca acest edificiu este monument istoric, iar o parcare mica poate ajuta pe cel de la volan sa opreasca fara a perturba traficul innenebunitor din zona.

Daca de pe drum turnul nu impresioneaza prea mult, apropierea de el iti da o alta viziune.

Ziduri groase, din piatra, pe alocuri, in zona deschiderilor, boltite cu caramida, ca si la nivelul crenelurilor din partea superioara. Urme masive de bolti, intrarea de la nivelul drumului de straja de pe fosttul zid, sunt usor de identificat, la fel ca si urma zidului care "intra" in Olt. Deschiderile practicate in turn sunt boltire semicircular, iar o sectiune sapata in timpul cercetarilor arheologice de la 1991 este vizibila si acum. in jur, bucati de piatra si caramida. Tencuiala de pe zidul dinspre Olt este in stare relativ buna.

Terenul este denivelat spre sosea, datorita lucrarilor de suprainaltare a ei din perioada comunista, urme ale drumului vechi - resturile unui pod fiind inca vizibile.

Locul este si acum unul de popas. Multimea de gunoaie, recipiente de bauturi de orice fel, urme de foc "de gratar" observandu-se peset tot, chiar si la baza zidului turnului.

Decorul mai este - sa-i zicem - stricat si de o gramada de balast, ramasita a unei probabile lucrari de protejare a zonei de inundatii.

Un farmec aparte in are tocmai spartura Turnului Spart. Este ca o sectiune practicata de un specialist, si cu putina fantezie, iti poti face idee despre cum arata atunci cand era functional si iti explica si cauzele care au dus la inventarea atator legende despre el. in primul rand nu are eleganta turnurilor cetatii Sibiului. Este brut, in special din cauza materialului folosit, piatra. Este masiv, zidurile sunt groase, tocmai pentru a face fata eventualelor inundatii ale Oltului sau pravalirilor de bolovani de pe coasta muntelui.

Se afla - inca - intr-un decor aparte, chiar romantic pe malul apei, marginit de munti impaduriti. si totusi,a fost doar o fortificatie de granita.

Din nefericire, nu poti "urca" in Turnul Spart decat daca ai veleitati de alpinist. Putem spune ca este un supravietuitor. A fost inundat, focurile facute de trecatori de-a lungul sutelor de ani de "trafic" l-au ars (masivitatea sa oferind si protectie impotriva vesnicului vant care bate pe Valea Oltului, multele lurcari de extindere a drumului spre Sibiu au mai rupt din el si din zidurile care erau aici. Totusi, "Jumatatea de turn" este in picioare si acum, dupa sute de ani.

Da, aparenta de loc de netrecut inca se mai simte. Imaginati-va ce simtea calatorul sau negustorul care trecea "granita" pe aici, ce sentiment de "pe aici nu trece nici musca". Totusi, trecea. Paralel cu drumul de pe Valea Oltului, mai exista un drum, vizibil si azi. Pornette de la Boita, o ia pieptis peste munti si ocolea orive vama: "drumul hotilor", pe unde romanii puteau trece nestingheriti de vreun control sau de platirea vreunei taxe.

Ce se mai poate face...

A avea pretentia ca Turnul Spart sa fie restaurat complet este o utopie. in primul rand pentru ca nimeni nu stie cum arata inainte de a fi spart, iar reconstituirea a la turnurile de pe strada Cetatii din Sibiu nu prea bate cu realitatea din teren aducant aici ca argument urmele crenelurilor zidite si aspectul turnului din seoclul al XIX-lea, din pictura lui Neuhauser. Totusi, ar fi necesar urgent amplasarea undeva, a unei bene de bunoi, pentru a nu da motiv excursionistului grataragiu sa isi lase resturile pe unde apuca. La fel, un panou explicativ dincolo de indicatorul ca aici este un turn spart care e monument istoric ar fi binevenit, ca si niste minime lucrari de protectie impotriva inundatiilor, dat fiind ca nivelul Oltului este la cativa zeci de centimetri mai jos fata de baza turnului. Ar fi bine si ca istoricii -istorici sa se mai coboare la nivelul omuluid e rand si sa publice monografii accesibile ca lectura, pentru a se contracara dacismele si povestile historic fantasy din publicatiile gen "Vacante si calatorii". Poate si includerea intr-un circuit turistic al cetatilor de granita din zona Sibiului. Astfel, turnul poate fi salvat, daca nu de "spargerea" si celelilate jumatati, macar de uitare si de mistificare.

Turnul Spart a fost martorul multor miscari de osti, de la expeditiile inspre si dinspre Valahia, la luptele Primului Razboi Mondial. Pe langa el au trecut tarani, negustori, mestesugari, nobili si voievozi. A fost locul de unde se termina Transilvania si incepea Valahia. Cum si de ce s-a spart, nu se stie inca sau nu am aflat noi. Cert este ca si acum este miscare pe langa el, gratie soselei. si ar fi placut ca, atunci cand treceti pe aici, sa faceti un popas la Turnul Spart. Daca se poate, fara bere la pet sau cutie aruncata pe jos si fara gratar. si ganditi-va ca calcati pe urmele strajilor care pazeau Transilvania, sau pe ale generatiilor intregi de drumeti care mergeau spre sau veneau dinspre Ardeal.
de Dumitru Chiselita


Masini de cusut



Ai ceva de comentat ?

Da o nota acestei stiri ( mai mare, mai buna ) :

1

2

3

4

5




Luigi Serbanescu ( 27.05.2011 10:05 )
Astazi am trecut pe Valea Oltului si am oprit sa vad ruinele celebrului "Turn Spart", un loc incarcat de emotie, un loc in care daca inchizi ochii te poti lasa purtat pe valurile istoriei.


      

Alte stiri adaugate joi, 28 aprilie 2011






Poza Zilei Sibiu - Raliul Sibiului 2020

Raliul Sibiului 2020
~ 21 iulie 2024 ~
2003  2004  2005  2006  2007  2008   2009  2010  2011  2012  2013  2014

Tur Virtual in Sibiu
Tur Virtual in Sibiu
( actualizat in 18 05 2010 08:39 )
Poze din Sibiu
Poze din Sibiu
( actualizat in 17 august 2020 )
Loading
Atractii turistice
Atractii turistice
( actualizat in 26 11 2012 09:17 )
Sibiu Video
( actualizat in 17 08 2020 11:43 )
Autostrada A1 / AERIAL VIDEO / Lotul 1 (km 0 - 24) Autostrada A1 / AERIAL / Lotul 4 - Viaduct SacelAutostrada A1 / Lotul 4 / Saliste - Sibiu / ON-ROADInaugurarea podurilor din Cartierul TineretuluiSibiu Rally Show 2013 Aerial VideoTargul de Craciun Sibiu 2013 / Aerial video by Ovidiu Sopa Muzeul in aer liber din Dumbrava Sibiului / Muzeul Astra / PREVIEWPiata Unirii din Sibiu - noaptea (Aerial video) Sibiu by night (preview) / Aerial Video
Evenimente in Sibiu
Evenimente in Sibiu
( actualizat in 02 iulie 2019 )
Loading
 

Like Us on Facebook Follow Us on Twitter