Decizia ANCOM privind modificarea conditiilor tehnice si comerciale de portare a numerelor de telefon a intrat in vigoare la data de 2 septembrie. incepand de ieri, termenul de activare a unui numar portat va fi de maxim o zi lucratoare, asa cum prevad normele europene, iar durata maxima a procedurilor administrative aferente portarii se reduce de la 10 la 3 zile lucratoare.
Decizia Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii reduce termenele in care furnizorii au obligatia sa realizeze activitatile specifice asociate diferitelor faze ale procesului de portare. Astfel, termenul in care furnizorul donor trebuie sa raspunda unei cereri de portare se reduce de la 4 zile lucratoare la o singura zi. Reducerea acestui termen va permite ca portarea sa fie realizata mai rapid, chiar si in cazurile in care furnizorul donor identifica probleme la completarea cererii si este necesara reintroducerea acesteia.
Reprezentantii ANCOM spun ca dupa validarea cererii de portare, abonatilor care solicita portarea li se va activa numarul de telefon in cel mult o zi lucratoare. Durata maxima potentiala de intrerupere a serviciului in cursul procesului de portare se reduce la 4 ore in loc de 5 ore (in cazul portarii numerelor de telefonie fixa) si la 3 ore in loc de 4 ore (in cazul portarii numerelor de telefonie mobila). in practica, durata intreruperii serviciului este mai mica, media pe semestrul I din 2012 fiind de aproximativ 90 de minute pentru numerele fixe si 30 de minute pentru numerele mobile.
"in cazurile in care utilizatorul final si furnizorul acceptor stabilesc de comun acord o anumita data la care sa fie realizata portarea, durata intregului proces poate fi mai mare de trei zile, tinand cont de anumite circumstante specifice (corelarea realizarii portarii cu data la care expira contractul cu furnizorul donor, instalarea de infrastructura de acces, etc.). Pentru a raspunde acestor cerinte, sistemul informatic utilizat pentru gestionarea proceselor de portare este unul flexibil. Daca abonatii decid sa accepte un numar provizoriu, aceasta decizie prevede expres dreptul de a alege, in mod real, intre continuarea sau nu a relatiilor contractuale cu furnizorul acceptor, in eventualitatea in care procesul de portare nu se finalizeaza, respectiv de a fi informati, in mod corespunzator, asupra consecintelor alegerii lor", se arata intr-un comunicat emis de ANCOM.
Totodata, furnizorilor de servicii de comunicatii electronice le-au fost impuse obligatii suplimentare pentru evitarea portarilor abuzive.
in perioada 15 septembrie - 15 noiembrie 2012, ANCOM va derula o campanie de informare prin radio si internet pentru a creste numarul utilizatorilor de telefonie care cunosc existenta si semnificatia semnalului sonor pe care apelantul il aude atunci cand apeleaza un numar de telefon portat. Semnalul sonor va fi mediatizat prin spoturi radio, bannere pe internet si prin intermediul site-ului www. portabilitate.ro. in cadrul campaniei, ANCOM va pune la dispozitia utilizatorilor site-ului de socializare facebook.com o aplicatie prin care orice utilizator care si-a portat numarul isi poate anunta prietenii ca si-a schimbat operatorul de telefonie.
Peste 800.000 de portari
De la lansarea portabilitatii in 21 octombrie 2008 si pana la inceputul lunii august 2012, numarul de portari a depasit cifra de 800.000. Statisticile ANCOM arata ca proportia intre numerele fixe si cele mobile portate s-a mentinut relativ constanta, 68% din totalul numerelor portate, adica peste 550.000, fiind numere de telefonie mobila. Pana in 31 iulie 2012 s-au portat 813.582 numere de telefon, dintre care 553.154 numere de telefonie mobila si 260.428 numere de telefonie fixa.
in anul 2012, pana in prezent, au fost portate in total 136.187 de numere, dintre care 96.820 au fost numere de telefonie mobila si 39.367 au fost numere de telefonie fixa (o medie lunara de 19.455 de portari). Anul acesta, cele mai multe portari au fost inregistrate in luna ianuarie (27.823 numere).