aug 01 2011
|
|
Pe 9 Mai, in cartierul Vasile Aaron sau in Promenada Mall, zone traditionale sibiene de comert, la tot pasul dai peste vitrine goale si prafuite, in spatele carora, acum cateva luni, gaseai alimente, haine sau produse IT. Magazinele, mici sau mari, au fost inchise rand pe rand, iar spatiile goale asteapta alti investitori, alti clienti. Dar acestia intarzie sa apara. De departe, cel mai mare esec din acest punct de vedere este Trident Shopping Center, de la iesirea din Sibiu spre Alba. Centrul comercial Trident Shopping Center din Sibiu si-a suspendat activitatea la doar patru luni de la inaugurare, din cauza crizei financiare. Se intampla in august 2009, si de atunci proprietarii au blocat investitia. Trident Shopping Center, cu o suprafata totala de 21.000 de metri patrati, din care 8.500 dedicati hypermarketului, cu 600 de locuri de parcare, din care 250 in subteran a fost primul `soldat` cazut in lupta cu criza financiara. De atunci, unitatile Ambient au inceput si ele sa fie reorganizate, cu multe spatii subinchiriate si cu delimitarea vanzarilor pe doua zone, retail si distributie. " Obiectivul pentru anul 2011 este o pastrare la nivelul anului 2010, in contextul unei tendinte generale de scadere a nivelului pietei`, spuneau reprezentantii companiei, la inceputul anului, pentru publicatia economica Wall-street. Compania a inregistrat in 2010 o cifra de afaceri de 104 milioane de euro, in usoara crestere fata de 2009, in contextul in care businessul a trecut prin momente grele in urma cu doi ani, cand rulajul a scazut cu 55,5% fata de 2008. " Anul 2011 va insemna pentru Ambient o crestere de 15% a afacerilor, avans care se va datora transformarii pe care a cunoscut-o organizatia`, afirma Ciolan in noiembrie, anul trecut. Ambient a finalizat in 2010 un proces de reorganizare a businessului, care a prevazut delimitarea vanzarilor pe doua zone, retail si distributie. Nici micilor comercianti nu le-a mers de atunci mai bine. Pe 9 Mai a devenit o traditie ca spatiile comerciale sa se inchida dupa maxim un an. Majoritatea sunt second-hand-uri, care se inchid pe strada Faurului, pentru ca dupa cateva luni sa se redeschida pe strada Turnului sau pe 9 Mai. `Aici este ca la 6/49, daca ai noroc sa-ti mearga bine, ajungi sa traiesti din vanzari, daca nu, vinzi rapid ce ai in magazin la pret de achizitie si iti vezi de drum. Aici este vad de clienti, dar degeaba, daca zona e plina de oameni saraci, care mai mult privesc cu jind, in loc sa cumpere" spune Florica, vanzatoare intr-un second-hand. Daca pe strazile din jurul pietei Cibin, cel putin sapte spatii stau inchise, nici in Vasile Aaron afacerile nu merg mai bine. Spatii comerciale, de la magazine alimentare, pana la magazine cu articole de menaj sau second-uri, raman goale, cu anuntul "de vanzare" atarnat pe usa. `Degeaba, ca nu sunt bani. Unii spun ca s-a terminat criza, dar omul nu mai merge in ziua de azi la piata sa ia un kilogram de mere, ci cere doar doua ca ii par scumpe. Totul pare scump cand salariul e mic. Asa ca degeaba deschizi un magazin de fructe si legume, iti putrezesc in raft, pana vine clientul sa le cumpere", povesteste Ionel C., proprietarul unui magazin din cartierul Vasile Aaron. Si in alte zone din oras situatia este similara. In cartierul Strand, pe strada Mitropoliei sau pe Calea Dumbravii, cate cinci sau sase spatii comerciale raman cu lacatul pe usa, acoperite de un strat gros de praf. In Mall, la fel Cel putin cinci magazine din Mall s-au inchis, semn ca nu doar in zonele mai sarace ale Sibiului clientii au inceput sa fie mai cumpatati la cumparaturi. Samsonite, magazinul pentru copii Alabala, farmacia Sensiblu si magazinul Lee Cooper sunt cateva dintre magazinele, care, din lipsa de clienti, au decis sa renunte la spatiile din mall. `Farmacia era mereu goala, iar Alabala mergea si el prost. Acum s-ar putea sa inchirieze altcineva, dar la cum merg lucrurile, cel mai profitabil in Mall este sa deschizi o cafenea sau o cofetarie, pentru ca la haine si la bijuterii lumea nu se mai prea inghesuie" spune Claudia, vanzatoare la un magazin din Mall. Cel mai rasunator esec in comertul sibian este Shopping Center-ul deschis/inchis de Trident Trans Tex. Investitia de 15 milioane de euro, realizata in anul 2009, n-a functionat mai mult de 4 luni de zile. Principala cauza a decaderii comertului in Sibiu, in particular, si in Romania, in general, este cauzata de scaderea puterii de cumparare. Romania continua sa aiba unul dintre cele mai scazute salarii minime pe economie din Europa, de numai 157 de euro pe luna, situandu-se cu mult sub tari ca Cehia, Polonia sau Turcia, arata datele publicate de Eurostat, comisia de statistica a Uniunii Europene. Cu toate acestea, salariul minim din Romania a crescut cu peste 550% in perioada 2000- 2011. Este o crestere spectauloasa, dar care a plecat de la o baza foarte mica in anul 2000, de numai 24 de euro. In plus, inflatia a fost ridicata pentru o buna parte din acest interval, astfel ca puterea de cumparare a salariatilor nu a crescut la fel pe atat de rapid pe cat o arata statisticile legate de evolutia salariului minim. Tendinta generala in Sibiu este de scadere a afacerilor mici locale si de crestere a vanzarilor in zona super-marketurilor. Doar ca si aici avantul initial a fost temperat de continuarea crizei economice. Planurile din 2008-2009 au fost amanate si nici acum nu putem vorbi de multe investitii incheiate. In acest an s-au produs sau urmeaza sa se produca investitii importante pe acest segment. Dupa recenta deschindere a retelei Alba Market, va veni in curand inaugurarea Lidl, dupa care vor continua schimbarile din Shopping City si faza a doua a celuilalt pol de cumparaturi, Prima Shopping Center. Un plan aflat in continuare in stadiul de promisiune. Supermarketul Lidl, ridicat in prelungirea strazii Mihai Viteazu, ar fi trebuit sa fie deja gata la finele anului trecut, conform planurilor initiale, insa lucrarile s-au prelungit. Investitiile spectaculoase sunt asteptate insa de la cei doi parteneri care au adus la Sibiu Obi. Fondul austriac Ca Immo International, impreuna cu partenerul roman, Oasis, au finalizat doar prima parte a unui amplu proiect care prevede dezvoltarea unui adevarat pol comercial in zona iesirii spre Medias. Fondul austriac a anuntat pe site-ul propriu ca, dupa inaugurarea Obi, proiectul a intrat in faza a doua, care se refera la amenajarea Prima Shopping Center. Austriecii nu dau insa un termen legat de momentul in care va incepe constructia noii zone comerciale. Prima Shopping Center va aduna in total investitii de 120 milioane de euro si, potrivit informatiilor dezvaluite pana acum, va fi alcatuit dintr-un mall si doua `ancore`, un hypermarket si un magazin de mobila. medias romania strada mitropoliei promenada mall austria vasile aaron cartierul strand strada turnului mihai viteazu calea dumbravii international sibiul cibin europa polonia turcia strand cehia inflatia bijuterii centrul comercial ambient trident vitrine criza financiara investitii spatii comerciale cifra de afaceri pat amenajare saraci inchiriat cofetarie fun vara strada faurului mici de Dorina Nitu Alte stiri adaugate luni, 01 august 2011Arhiva stirilor locale |
|